Kun je eisen dat je de ID kaart nog gratis krijgt voordat het nieuwe wetsvoorstel is goedgekeurd?

Ik vraag me namelijk een aantal zaken af. Een nieuwe wet mag toch nooit met terugwerkende kracht ingediend worden? En volgens het huidige recht moet het gratis verstrekt worden, dat mag je nu toch wettelijk gezien niet al verplicht worden om te betalen voor een wetsvoorstel dat nog niet is goedgekeurd? Hoe zit dit nou?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eisen kun je altijd, maar of het helpt

Het beste antwoord

Op de radio zeiden ze dat je meteen bezwaar in moet dienen tegen de kosten. Bij de baliemedewerker kun je een bezwaar a4 vragen en invullen. In de wet staat nl idd dat het niet mag, en de man die hier al 7 jaar tegen procedeert zegt dat donner het helemaal niet op deze wijze aan mag pakken.
Bovendien ís er nog geen wet die zegt dat je moet betalen. Donner roept nu over een wetswijziging maar niemand weet wat erin staat.
Hij zegt dus dat we ons aan een niet bestaande regel moeten houden. Kan niet, dus bezwaar indienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Helaas, vanaf morgen moet er toch weer worden betaald voor de ID-kaart! Minister Donner heeft een spoedwet ingediend waardoor de kaart niet meer gratis is per morgen (22 sept).
Er was een run op de ID-kaarten en ze raakten op.
Het is niet met terugwerkende kracht.

http://nos.nl/video/274810-spoedwet-donner-idkaart-niet-meer-gratis.html

http://www.binnenlandsbestuur.nl/Home/all/id-kaart-vanaf-donderdag-weer-betaald.2083244.lynkx

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus mensen die hem al hadden aangevraagd krijgen hem nog wel gratis.

Toegevoegd na 10 uur:
Belastingwetten kunnen wel met terugwerkende kracht worden ingevoerd. Zie bijv. De 4% verlaging van de overdrachtsbelasting. Die ging, met terugwerkende kracht , 2 weken in. En toen hoorde je niemand!

Toegevoegd na 13 uur:
http://kassa.vara.nl/actueel/consumentennieuws/artikel/nieuws/toch-weer-betalen-voor-id-kaart/?ns_service=mail&ns_robot=partner-webpower&ns_mail_uid=758105&ns_mail_job=13651&ns_campaign=Kassa%20Consumenten&category=kassa&po_source=email&ns_source=email&ns_mchannel=nieuws_informatie&ns_linkname=topblok%20idkaart&ns_webdir=kassa&thema=consument
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
min is niet van mij maar dit is geen antwoord op mijn vraag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
min is niet van mij maar dit is geen antwoord op mijn vraag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
min is niet van mij maar dit is geen antwoord op mijn vraag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij wordt niet met terugwerkende kracht ingevoerd. Hij wordt per heden ingevoerd.
Belastingwetten kunnen wel met terugwerekende kracht worden ingevoerd. Zie bijv. De 4% verlaging van de overdrachtsbelasting. Die werd 2 weken eerder van kracht. En toen hoorde je niemand!
Het is niet per se zo dat wetgeving niet met terugwerkende kracht ingediend mag worden. Sowieso is alle wetgeving die gunstig is voor de verdachte per direct voor hen beschikbaar, en ook met terugwerkende kracht (Europees recht).

Spoedwetten (en dat blijkt zo te zijn in dit geval) zijn echter ook voor mij een vreemd gebied. Logisch gezien zou ik zeggen dat je gelijk hebt en dat er nu nog niets gevraagd mag worden voor de id-kaart. Maar op het nieuws (maar met een half oor gehoord, was aan het koken) hoorde ik dat iedereen vanaf morgen (als ik dat goed gehoord heb hoor) weer moet gaan betalen vanwege die spoedwet, en dat alleen de mensen die het al aangevraagd hebben in die eerdere periode hem nog gratis krijgen. Blijkbaar kan dit door middel van een spoedwet opzij gezet worden.

Oftewel: je kunt vanaf morgen niet meer eisen dat je een gratis ID krijgt.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belastingwetten mogen wel met terugwerkende kracht worden ingevoerd. Dus deze zal met terugwerkende kracht vanaf vandaag worden ingevoerd.
Of Donner er mee door komt is een tweede en nog helemaal niet zo zeker. Het moet nog goedgekeurd worden. Ik zou adviseren om indien je hem nog moet aanvragen protest aan te tekenen omtrent de betaling van de pas.
amc