Kan ik onder mijn concurrentiebeding uitkomen?

Ik ben verkoper van bepaalde gebruiksartikelen. Ik heb een concurrentiebeding dat ik binnen een straal van 200 km geen concurerende werkzaamheden uit mag voeren. Nu wil ik voor mezelf beginnen. en ik vind dit beding erg beknopt en denk dat ik er hierom onderuit kan komen. Wie kan mij nuttige tips geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (3)

Volgens mij is het bij de wet bepaald dat niemand je mag weerhouden van het verdienen van geld.
Als je niet alle klanten direct inpikt, zou het toch niet zo'n groot probleem hoeven zijn.
Anders 1 jaar wachten (en misschien iets anders doen) en dan voor jezelf beginnen.
Ook zou je het eens open kunnen bespreken met je baas, mits de situatie dat toelaat!
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, een concurentiebeding houdt op geen enkele wijze stand bij de rechter!
teusvh
11 jaar geleden
Afspraak is afspraak, toch?
Een werkgever zet zoiets niet voor de flauwekul in het contract, en dat je daarvoor tekende kan ook niet geheel vrijblijvend zijn natuurlijk.
Wel kun je bij de rechter laten toetsen of het beding voldoende bepaald is, en of het niet onredelijk bezwarend is. Raadpleeg daarvoor een advocaat die goed bekend is met het arbeidsrecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een werkgever kan wel zoveel in een contract zetten,dit wil dan nog niet zeggen dat het rechtsgeldig is,ook al heb je ervoor getekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad Maria!
Vaak doet een werkgever niet moeilijk als het om een werknemer gaat die naar een ander bedrijf gaat wat in ongeveer dezelfde sector zit.
In jouw geval kan het wel eens niet iets anders liggen: je bent namelijk van plan een directe concurrent te worden.
Er zijn een aantal wettelijke uitspraken waarin gesteld wordt dat een concurrentiebeding niet iemand in zijn carrière mag belemmeren. Dus als je bij een ander een hogere functie kan krijgen (of meer salaris) die je huidige werkgever je niet kan/wil bieden, ben je 'vrij".
Probeer dus voor jezelf helder te krijgen waarin je huidige baan je beperkt en welke extra groeimogelijkheden je hebt wanneer je voor jezelf begint.

Een theoretische oplossing is op ontslag aansturen; dan vervalt ook het concurrentiebeding. Maar zo ver wil je het waarschijnlijk niet laten komen.
11 jaar geleden
teusvh
11 jaar geleden
Waarom zou het concurrentiebeding vervallen bij ontslag?
Dat hangt helemaal af van de manier waarop het is geformuleerd in het contract.
Utrecht
11 jaar geleden
De werkgever ontbind het contract.
Vooral na ontslag is het niet redelijk dat de werknemer een nieuwe baan wordt belemmerd (zal de rechter ook vinden).
Ga hier niet lichtvaardig mee om. Neem het contract mee naar de wetswinkel en vraag advies. Je hebt grote kans dat je er niet onderuit kan en dat je een forse schadeclaim te wachten staat als je er geen aandacht aan besteedt en denkt dat het wel los zal lopen.
Zeker als het contract door een grote firma is opgesteld, is het spijkerhard.