Kan ik onder mijn concurrentiebeding uitkomen?

Ik ben verkoper van bepaalde gebruiksartikelen. Ik heb een concurrentiebeding dat ik binnen een straal van 200 km geen concurerende werkzaamheden uit mag voeren. Nu wil ik voor mezelf beginnen. en ik vind dit beding erg beknopt en denk dat ik er hierom onderuit kan komen. Wie kan mij nuttige tips geven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij is het bij de wet bepaald dat niemand je mag weerhouden van het verdienen van geld. Als je niet alle klanten direct inpikt, zou het toch niet zo'n groot probleem hoeven zijn. Anders 1 jaar wachten (en misschien iets anders doen) en dan voor jezelf beginnen. Ook zou je het eens open kunnen bespreken met je baas, mits de situatie dat toelaat! Succes!

Vaak doet een werkgever niet moeilijk als het om een werknemer gaat die naar een ander bedrijf gaat wat in ongeveer dezelfde sector zit. In jouw geval kan het wel eens niet iets anders liggen: je bent namelijk van plan een directe concurrent te worden. Er zijn een aantal wettelijke uitspraken waarin gesteld wordt dat een concurrentiebeding niet iemand in zijn carrière mag belemmeren. Dus als je bij een ander een hogere functie kan krijgen (of meer salaris) die je huidige werkgever je niet kan/wil bieden, ben je 'vrij". Probeer dus voor jezelf helder te krijgen waarin je huidige baan je beperkt en welke extra groeimogelijkheden je hebt wanneer je voor jezelf begint. Een theoretische oplossing is op ontslag aansturen; dan vervalt ook het concurrentiebeding. Maar zo ver wil je het waarschijnlijk niet laten komen.

Ga hier niet lichtvaardig mee om. Neem het contract mee naar de wetswinkel en vraag advies. Je hebt grote kans dat je er niet onderuit kan en dat je een forse schadeclaim te wachten staat als je er geen aandacht aan besteedt en denkt dat het wel los zal lopen. Zeker als het contract door een grote firma is opgesteld, is het spijkerhard.

Is elk concurrentiebeding toegestaan? Nee, niet elk concurrentiebeding is toegestaan. De Grondwet zegt namelijk dat elke Nederlander het recht heeft op vrije arbeidskeuze, een grondrecht waarop een concurrentiebeding een fikse inbreuk maakt. Onder bepaalde voorwaarden is dat toegestaan, namelijk wanneer het in de wet is vastgelegd. Dat is in dit geval gebeurd, maar de wet heeft wel voorwaarden gesteld aan het aangaan van een concurrentiebeding. De wet geeft als voorwaarden dat het concurrentiebeding schriftelijk moet worden overeengekomen met een meerderjarige werknemer. Een concurrentiebeding dat mondeling is overeengekomen is dus ongeldig, net als een concurrentiebeding dat is aangegaan met iemand die nog geen 18 was op dat moment. Vooral het ‘schriftelijkheidsvereiste’ is nogal eens een probleem bij het concurrentiebeding. Het zal wellicht wel duidelijk zijn dat het concurrentiebeding geldig overeen is gekomen wanneer het in een arbeidsovereenkomst stond en die arbeidsovereenkomst is getekend, maar wat als het bijvoorbeeld in een personeelsreglement stond? Is het concurrentiebeding dan ook geldig of is het dan niet ‘schriftelijk overeengekomen’? Dit soort vragen hangen af van de omstandigheden van het geval. Het gaat er voornamelijk om dat een werknemer wist (of had moeten weten) dat hij akkoord ging met een concurrentiebeding. In het bovenstaande geval houdt dat volgens de jurisprudentie in dat de werknemer gebonden is aan het beding wanneer hij er expliciet mee akkoord is gegaan óf wanneer hem een exemplaar van het personeelsreglement is uitgereikt en ernaar is verwezen in de arbeidsovereenkomst. Zoals hierboven te zien is, stelt de wet niet erg veel voorwaarden aan een geldig concurrentiebeding. Wanneer de werknemer meerderjarig is en het beding schriftelijk is overeengekomen is het al geldig. Dat wordt echter goed gemaakt doordat het concurrentiebeding soms door de rechter buiten spel kan worden gezet en het soms door de wet zijn werking verliest. De rechter kan een concurrentiebeding geheel of gedeeltelijk vernietigen wanneer het te beschermen belang van de werkgever niet in verhouding staat met het nadeel van de werknemer. De rechter kan het concurrentiebeding dus geheel terzijde schuiven of aanpassen, door bijvoorbeeld de duur van het beding of het gebied waarin de werknemer niet aan het werk mag te verkleinen. De rechter kan de werknemer ook een billijke vergoeding toekennen met het oog op de omstandigheden.

Bronnen:
http://www.wetrecht.nl/concurrentiebeding/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100