Mag een autoverzekeraar een KOPIE van en royementsverklaring weigeren?

Ik ben het origineel van een royementsverklaring kwijt geraakt door een verhuizing. Nu heb ik van mijn vorige verzekeraar een kopie gekregen maar die wordt geweigerd door de verzekeraar die ik nu heb voor mijn auto. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vreemd... Wij mochten hem zelfs gewoon mailen...

Het beste antwoord

Volgens de geraadpleegde bronsite (maar ook een andere): ja.

"De royementsverklaring is een ander woord voor de bonus / malus verklaring. Het is een verklaring die u krijgt bij het opzeggen van uw (...)verzekering.. Hierin vindt u het aantal opgebouwde schadevrije jaren. Deze schadevrije jaren geven u korting op de bruto jaarpremie van uw nieuwe verzekering. Let wel op: de royementsverklaring wordt maar 1 keer verstrekt door uw verzekeraar en is slechts 12 maanden geldig. Alleen een originele verklaring (dus geen kopie!) die niet ouder is dan 1 jaar wordt als een geldige verklaring gezien om korting te verstrekken. Zie ook het begrip "bonus-malus".

Een kopie heeft derhalve geen waarde voor dit doel.

Overigens moet het in jouw geval om een wat oudere auto gaan want:

"Per 1 september 2007 zijn de verzekeringsmaatschappijen overgegaan naar het digitaal opslaan van het aantal schadevrije jaren die klanten opbouwen. Roy-Data is de naam van een systeem voor de royementgegevens voor de verzekeringsmarkt. Alle Royementgegevens met een royementdatum vanaf 1 september 2007 worden in het systeem opgenomen.
(...)
Zo is het niet meer nodig dat men bij het veranderen van verzekeringsmaatschappij de papieren royementverklaring moet overhandigen aan de nieuwe maatschappij. Het kwijt raken of het niet ontvangen van deze royementverklaring ( bonus-malusverklaring) is dus nu voorbij.

Bij het afsluiten van een autoverzekeringen zal de maatschappij in het Roy-Data systeem bekijken hoeveel schadevrije jaren iemand heeft opgebouwd. Wanneer deze schadevrije jaren nog niet geclaimd zijn door een andere maatschappij worden deze jaren aan de nieuwe polis toegekend.

Voor autoverzekeringen die voor 1 september 2007 zijn geroyeerd is er nog een officiële royementverklaring in de omloop. Zo’n verklaring is namelijk 1 jaar geldig. Dus tot 1 september 2008 kan er nog gevraagd worden om een originele royementverklaring bij het afsluiten van een nieuwe autoverzekering. Royementen van voor 1 september 2007 staan nog niet in Roy-Data.

Bij een royement van een autoverzekering na 1 september 2007 ontvangt de klant nu een royementblad met daarop het aantal schadevrije jaren. De maatschappij zal tevens aan het Roy-Data systeem het aantal schadevrije jaren doorgeven. De verzekeringsmaatschappijen geven derhalve geen papieren royementverklaring meer af. Alleen bij emigratie zal de maatschappij nog wel een papieren verklaring afgeven.

Telefoonummer helpdesk Roy-Data: 071-3641872"
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn geval gaat het om een scooterverzekering en die schadevrije jaren worden niet opgenomen in Roy-data. Deze tellen echter wel voor de opgebouwde schadevrije jaren. Vandaar dat je dan een papieren bonus-malus verklaring krijgt. Deze is dus zoek geraakt maar de verzekeraar die mij een kopie heeft gemaild vertelde mij dat dit voldoende was. Echter mijn huidige verzekeraar weigert dus de kopie......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij een duidelijk gevalletje even rondbellen naar andere verzekeraars. Omdat een x aantal extra vrije jaren toch echt veel geld scheelt....