Vanaf welke leeftijd is het bekijken van pornografie nou legaal?

Ik dacht altijd 18, maar op wikipedia lees ik nu:

"Legale pornografie is over het algemeen vrij beschikbaar vanaf 16- of 18-jarige leeftijd"

Vrij beschikbaar, maar betekent dat ook dat pornografie kijken voor een persoon van 16 jaar of ouder ook legaal is in Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K

Antwoorden (4)

In nederland is het legaal vanaf 18..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf 16 jaar.
Kijkwijzer kent alleen symbolen voor Alle leeftijden, 6, 9, 12 en 16 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Softporno vanaf 16 jaar en harde porno vanaf 18, net als alcoholische dranken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf iedere leeftijd is het bekijken van porno legaal. Of het verstandig is, is een tweede, maar wettelijk zijn puur aan het bekijken geen regels gebonden.

Het is niet strafbaar als iemand van bv 13 zelfstandig een vette film gaat kijken uit de collectie van bv zijn vader.

Echter hij/zij kan het niet huren, kopen en mag niet een sexbios binnen gaan.

Dat mag pas vanaf jouw 16e jaar en er zijn leveranciers en bioseigenaren die 18+ hanteren.

Echter als een volwassenen aan een jong kind (<16) ongewild pornografisch materiaal toont, ga je naar de strafbaarheid in zedendelicten.

Echter dit is een grijs gebied, wat als een kind aan zijn ouders vraagt om eens een stukje porno te mogen zien, en de ouders laten dit toe tbv educatie, dan is het weer niet strafbaar.

Maar om op jouw vraag terug te komen: Er zit geen leeftijdgrens aan het puur bekijken van porno.