_Moet_ je BSA toegang geven tot je PC's in het bedrijf zodat ze kunnen kijken welke software hebt geïnstalleerd?

Mag je ze niet gewoon weigeren?
Hebben zij opsporingsbevoegdheid net zoals de politie?
Zelfs als dat zo is: moet je daar aan _meewerken_ (zoals laten zien welke software er op de PC's staat) of mag je ze 't zelf uit laten zoeken (wat wellicht niet mogelijk is als je ze geen username/wachtwoord geeft)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Als het persoon van het BSA geen opsporingsbevoegdheid heeft en er is geen bevel tot doorzoeking hoeft men een persoon van het BSA geen toegang te verlenen tot de ruimte waar de computer staat, dus ook geen toegang te verlenen tot de programma's op de computer.

Overigens wordt bij een bevel tot doorzoeking de computer vaak meegenomen om deze te kunnen onderzoeken op de bestanden die opgeslagen zijn op de computer.

Het geven van wachtwoorden is niet verplicht, men hoeft in Nederland zichzelf niet te criminaliseren, de opsporingseenheid die een onderzoek verricht dient zelf het bewijs te vergaren dat nodig is om iemand te vervolgen, daar hoeft de verdachte niet aan mee te werken.