Veel mensen zeggen dat een 'strafblad' vervalt wanneer iemand 18 wordt, klopt dit? En als je later een VOG wilt staat er dan niks in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, dat is niet in alle gevallen waar.
Om met het VOG te beginnen:

In principe wordt de VOG altijd afgeven als de aanvrager de afgelopen 4 jaar niet meer in aanraking is geweest met justitie.
Alleen wanneer er sprake was van een zedendelict, of als de aanvrager de afgelopen 4 jaar in de gevangenis heeft gezeten, wordt er niet zomaar een VOG afgegeven.

Als je in de gevangenis hebt gezeten, worden alle gegevens tot 20 jaar terug bekeken. En bij zedendelicten wordt de gegevens zonder enige tijdsbeperking bekeken.

Feiten waar rekening mee gehouden wordt
Bij het al of niet afgeven van een VOG wordt rekening gehouden met allerlei feiten en omstandigheden, zoals:

de hoogte van straf;
het soort strafbare feit;
de leeftijd van de betrokkene;
de antecedenten (omstandigheden en feiten uit het vroegere leven);
de burgerlijke staat (al of niet gehuwd, etc.)
Daarnaast hangt het er sterk vanaf naar welke functie je solliciteert. Stel dat twee jongeren zijn veroordeeld wegens diefstal. Dan kan het zijn dat de een – die beveiligingsbeambte wil worden – géén VOG krijgt voor die functie, en dat de ander – die scoutingleider wil worden (waarvoor eveneens een VOG nodig is) – die verklaring wél krijgt.

Tegen de weigering van de Minister om een VOG af te geven, kan overigens altijd bezwaar worden gemaakt.

Al met al maakt het dus weinig uit of je nou minderjarig was of niet, toen je een strafblad – oftewel een registratie in het Justitieel Documentatie Systeem – kreeg. Bij het opnemen, verwijderen en verstrekken van justitiële gegevens gelden vrijwel steeds dezelfde regels als voor volwassenen.

Alleen bij het afgeven van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) zal wel rekening worden gehouden met de leeftijd van de aanvrager op het moment dat het strafbare feit werd begaan.

Verder kun je alles over de duur van een strafblad lezen over onderstaande site.:

http://www.ouders.nl/mjur2009-11.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt aan het strafbaar feit/ de strafbare feiten. Een straf met HALT afdoening komt niet op je strafblad. Of je nog een VOG kan krijgen hangt ook af van de gepleegde feiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn maat is opgepakt en heeft zo een cursus gehad: de eerste keer dat je opgepakt word, komt het op een soort strafblad te staan, maar dat wordt verwijderd als je 18 bent, de 2de x of vaker, dan blijft die wel even staan..