Aansluitkosten van de netwerkbeheerder gas en licht, voor wie zijn die kosten?

Ik wil een woning gaan betrekken waarvan de vorige bewoner er door de deurwaarder uit gezet is om wanbetaling,. echter de woning is inmiddels ook in de stoep (dus niet bij de meter) afgesloten van gas en licht, omdat de vorige bewonder zijn verplichtingen niet had voldaan aan zijn energie maatschappij.

Ik heb zelf nog nooit een betalingsachterstand gehad en wil mijn energie contract graag over brengen op de woning die afgesloten is.
Nu krijg ik van de netwerk beheerder te horen dat ik eerst moet aantonen dat ik een contract heb op die woning bij een energie leverancier, maar dan daarna de kosten (588) Euro in rekening ga krijgen voor het opnieuw aansluiten van die woning.
Hoe is dit wettelijk geregeld? Het lijkt mij dat die kosten op de vorige bewoner moeten worden verhaald, ook de eigenaar is nooit op de hoogte gesteld van het afsluiten van zijn woning.

Toegevoegd na 3 dagen:
De eigenaar kan de woning zo niet aan laten sluiten, de netwerk beheerder sluit alleen aan als er een contract met een energie leverancier is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

wat van jou van belang is, is dat de verhuurder een woning aanbiedt, die is voorzien is van de toevoer van gas, water en licht. is een taak van de verhuurder, om dit te verzorgen.

verhuurder kan de kosten vervolgens proberen te verhalen op de vorige huurder, maar dat is verder niet van belang voor jou.

verhuurder moet dus in eerste instantie deze kosten dragen en niet jij, als nieuwe huurder.
AlphaLimaSierra