Waarom krijg je van de belastingdienst vaak voorlopige aanslagen?

En dan blijken ze later toch niet meer te kloppen en dan moet je wat je dan gekregen hebt weer terug doen.
Ik snap dat niet hoor, waarom eerst geven en dan later terug betalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
6.5K

Het beste antwoord

De belastingdienst maakt een schatting, naar aanleiding van de gegevens die ze hebben van voorgaande jaren. De definitieve bedragen weten ze pas naderhand. Overheid wil het geld zo snel mogelijk binnen hebben, en niet een paar jaar wachten.
Hoe eerder je betaalt via die voorlopige aanslag, hoe meer je bespaart aan heffingsrente.
Dit is natuurlijk voor voor mensen men wisselende inkomsten zonder voorheffing, zoals bijv. loonbelasting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je geld ontvangt bij de voorlopige aanslag?
En die dan weer moet terugbetaling? Ja mijn zus had dat ze kreeg een jaar lang echt veel geld, maar later moest ze alles terug betalen, maar ze mocht er natuurlijk geen jaar over doen.
En nu kregen wij ook zoiets, ik hoop dat ze het nou goed hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt natuurlijk ook overwegen het geld te bewaren totdat de definitieve aanslag er is. Als je dan moet terugbetalen heb je het geld nog (en heb je wat rente gescoord), als het correct is, kun je met gerust hart zeggen dat je dat geld ook hoort te hebben, en mag houden. Hebben jullie de gegevens op de voorlopige aanslag goed gecontroleerd? Want meestal als er iets mis gaat, was dat al te voorzien; de gebruikte gegevens worden op de beschikking meegestuurd, en je zou dus direct moeten kunnen zien of er fouten gemaakt zijn. Dit is overigens niet direct persoonlijk, maar uit mijn ervaring bij Toeslagen heb ik gemerkt dat de meeste problemen ontstaan omdat mensen hun papieren niet controleren, of niet adequaat reageren op veranderingen in hun situatie. Daarom zal ik altijd aanraden om goed te controleren om verrassingen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De boekhouder heeft het allemaal geregeld, want ik snap de helft er niet va.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat geval wil ik aanraden om in elk geval samen de invulling te doen en te bespreken. Zorg ervoor dat je in elk geval een basisbegrip voor de situatie krijgt, stel vragen aan de boekhouder, en vraag hem uit te leggen hoe hij/zij de situatie interpreteert. Dan kun je nog een boel dingen vooraf voorkomen, omdat degene die het betreft ook vaak beter weet wat er gespeeld heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ simply:jij bent een verstandig man. Ik zou je een plusje geven als dat mogelijk was op een reactie @ Koolwitje. Zo moeilijk is het allemaal niet hoor.
Alleen als je een multinational hebt of een holding of een wat ingewikkelde bedrijfsvoering dan wordt het wat ingewikkeld voor gewone stervelingen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ simply: ik meen te weten dat de BD een hogere rente betaalt dan de bank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke dank jullie wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Esme; toen ik er nog zat in elk geval wel, maar ik weet niet wat de huidige percentages zijn - al lijkt het me niet dat dit verandert is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
waarom krijgen mensen met hele vaste inkomsten, nb. mét voorheffing, dat tóch een voorlopige aanslag?
P. Glasbergen
Amsterdam

Andere antwoorden (3)

Als je dat niet zou krijgen dan zou je wel eens failliet kunnen raken door het alleen betalen van de uiteindelijke belastingssom... En terugkrijgen daar gaat niemand failliet aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt ervan af welke voorlopige aanslag je bedoelt. Als je het hebt over de zogenoemde AVAR (automatische voorlopige aanslagregeling) dan raad ik het antwoord van Esme hierboven aan, dat geeft een aardig beeld van het antwoord op je vraag.

Als je zelf aangifte inkomstenbelasting doet en je hebt wel voorheffing (bijvoorbeeld loonheffing) gehad dan krijg je meestal ook eerst een voorlopige aanslag, het kan in theorie tot enige jaren duren voordat je een definitieve aanslag krijgt. Dit type voorlopige aanslag bestaat om beide partijen meer tijd te geven de zaken op orde te krijgen. Je kunt als belastingplichtige tot op zekere hoogte nog aanvullingen en wijzigingen doen en de Belastingdienst kan je aangifte controleren, daarop volgt dan de definitieve aanslag en dan is de zaak rond.

Als je op de juiste wijze aangifte doet is er bij dit laatste type voorlopige aanslag meestal geen of weinig verschil met de definitieve aanslag. Als je geen voorheffing hebt (je bent bijvorobeeld freelancer of iets dergelijks) en je krijgt een voorlopige aanslag op basis van de eerdergenoemde AVAR dan is het zo dat bij een relatief bestendig inkomen er ook niet zoveel wijzigingen zullen zijn. Overigens is zo'n voorlopige aanslag op basis van de AVAR dan een schatting die de Belastingdienst maakt en je oplegt, achteraf wordt een en ander dan vergeleken met je aangifte om het daadewerkelijk verschuldigde te vergelijken met het betaalde, dit kun je enigszins vergelijken met een maandelijkse engerienota die je vooraf betaalt, terwijl er slechts jaarlijks naar de meter gekeken wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De belastingdienst heeft zich verplicht tegoeden voor 1 juli uit te keren, wanneer de aangoifte op tijd binnen is.
Dat is onhaalbaar gebleken.
Dus is de tussenstap bedacht, de voorlopige aanslag.
Men geeft dan terug wat de aangeslagene aannemelijk heeft gemaakt in de aangifte.
Later in het jaar volgt dan de definitieve aanslag en wordt het verrekend met eventuele vorderingen.
Zo heeft de belastingbetaler op tijd de beschikking over het teveel betaalde en voldoet de belastingdienst aan de toezegging.
Alleen als de aanslag niet conform opgave gehonoreerd wordt, wordt er gecorrigeerd.
Zelf heb ik dat nog nooit meegemaakt, ik hoefde dus nooit terug te betalen.
Dit geldt voor de meeste aanslagen en is het dus een werkbaar model.
Het is sneu als je terug moet betalen, je hebt dan in feite TEVEEL belasting teruggekregen.
Dit is te voorkomen door nauwkeuriger met de opgave om te gaan.
Vooral bij mensen die wisselend werken is dat lastig te overzien.
Daar is niet veel aan te doen.
Als je terug moet betalen en het lijkt je onjuist, dien dan beslist een bezwaarschrift in.
Dan wordt nauwkeurig(er) gekeken of alles wel klopt.
In de vele jaren dat ik belastingaangiften voor mijn vrouw en mij (alsmede vele anderen) verzorgd heb, moet ik zeggen dat de belastingdienst zich doorgaans billijk opstelt, ook met terugbetalingsregeling van een te hoge belasting-teruggave.
Daar moet je echter om vragen en even uitleg geven.
Daar wordt -is mijn ervaring- welwillend mee omgegaan.
Wacht echter niet met nietsdoen als je vast dreigt te lopen, de fiscus legt dat uit als onwelwillendheid en reageert daar dan ook hard op.
Ook let de belastingdienst op het verleden van de belastingbetaler.
Eigen initiatief en eerlijkheid wordt echter gewaardeerd en dat merk je in een coulante afhandeling.