Is het afstand doen van hoger beroep te herzien?

Ik zag ik een rechtszaak dat de verdachte, na de uitspraak, afstand deed van de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan.

Vervolgens zei de officier van justitie dat zij er nog over na moest denken of zij nog in hoger beroep wilde gaan.

Zou de verdachte dan alsnog in hoger beroep kunnen gaan? En zou het verschil kunnen maken voor de uitspraak in het hoger beroep als hij dat alsnog zou doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Antwoorden (2)

Binnen de gestelde termijn kan de verdachte hoger beroep aantekenen. Maakt verder niets uit voor de uitspraak in dat hoger beroep
ronron1212
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja, dat begreep ik al inderdaad. Mijn vraag was meer of hij dat alsnog kan als hij tijdens de eerste zitting afstand heeft gedaan van die mogelijkheid. Bijvoorbeeld als de officier van justitie daarna aangeeft wel ik hoger beroep te willen gaan
ronron1212
4 jaar geleden
Als de officier in beroep gaat hoeft fe verdachte dat niet meer te doen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als men in hoger beroep gaat blijft men verdachte en geen dader.
De verdachte kan in beroep gaan en dit na afloop van de zitting meedelen, hij kan zich ook beraden en het eerst met zijn advocaat bespreken.
De officier van Justitie kan hoger beroep aantekenen en zegt altijd zich eerste te willen beraden.
De OvJ en verdachte kunnen allebei hoger beroep aantekenen.
Het is een goed gebruik om mee te delen dat men zich zal beraden.
Een hoger beroep moet gemotiveerd worden, anders is er kans dat men niet ontvankelijk wordt verklaard.
Het gebeurt wel eens dat een verdachte zich niet laat bijstaan, maar zelf proces voert.
Dan komt het voor dat de verdachte van schrikt zegt niet in hoger beroep te gaan, heeft de vraag totaal niet begrepen en mompelt: neen meneer de rechter.
Dit kan later na samenspraak met alsnog een advocaat worden herroepen, daar gaat de appelrechter over.
Dit in het heel kort, de praktijk is ingewikkelder. En de motieven om niet in hoger beroep te gaan zijn divers.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Soms is het verstandig om ook hoger beroep aan te tekenen als de OvJ in appèl gaat.
Het is te ingewikkeld en een beetje laat op de avond om het in zo'n kort tijdsbestek uit te leggen. Ook is er de ruimte niet voor. Het is in de rechtspraak (zeker niet in strafzaken) allemaal zo zwart-wit.
Nee, dat besluit is in principe niet te herzien.

Artikel 381 lid 1 Wetboek van Strafvordering
Zowel de officier van justitie als de verdachte kunnen na de mededeling betreffende het rechtsmiddel dat tegen het vonnis openstaat, ter terechtzitting afstand doen van de bevoegdheid om dat rechtsmiddel aan te wenden. Op zijn recht daartoe wordt de verdachte opmerkzaam gemaakt.

Als de verdachte ter zitting afstand heeft gedaan van zijn recht op hoger beroep, kan geen hoger beroep meer worden ingesteld, tenzij bijzondere omstandigheden aanleiding geven tot het oordeel dat de gedane afstand niet kan gelden als afstand art. 381 lid 1Sv.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zou het gegeven dat de officier van justitie wel in hoger beroep gaat kunnen gelden als een 'bijzondere omstandigheid'? En zou het dan een verschil kunnen maken als de verdachte van die omstandigheid gebruik maakt?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@gast77673, neen, dat is geen bijzondere omstandigheid.
Zie bijgaand artikel Algemeen dagblad. Het artikel geeft de situatie niet 100% goed weer.
https://www.ad.nl/rotterdam/veroordeelde-leon-van-m-en-om-in-hoger-beroep-tegen-vonnis-oostvoornse-kofferbakmoord~a3fc5d96/
De verdachte was zo overdonderd dat hij neen knikte, de uitspraak ging volkomen langs hem heen. Zijn advocaat greep later in en tekende hoger beroep aan.
Ook de OvJ ging in appèl