Hoe word er achterhalen met welk oogmerk er is ingebroken in een woning?

(hypothetisch) Iemand breekt in met bivak muts en pistool in hand. Hij is binnen en schreeuwt naar geld. Hij bedenkt zich en rent de woning uit. Hij is bewust van het feit dat dit een inbraak is. Maar stel hij wou iemand van het leven beroven en hij biecht dit nooit op. Dan zou hij niet veroordeeld worden met poging tot moord. Terwijl dat wel het geval is.

Begrijp ik dit goed?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
ronron1212
3 jaar geleden
Dat blijft dan altijd een raadsel.
SentWierda
3 jaar geleden
Al even hypothetisch is het volgende.
Er zijn twee mogelijkheden:
1. Hij wilde iemand van het leven beroven.
2. Niet hijzelf maar zijn opdrachtgever wilde dat hij iemand van het leven moest beroven. Dus als huurmoordenaar. De opdrachtgever kan een bekentenis doen....
Sharonves
3 jaar geleden
Als het alleen een idee was, en er is geen bewijs van poging tot moord, kan hij hiervoor niet veroordeeld worden omdat er dus geen bewijs is.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Daarnaast is iemand niet strafbaar voor poging tot moord wanneer hij wel al is begonnen met de uitvoering van de moord, maar zelf nog op tijd besluit dat hij de moord niet doorzet. Deze keuze mag niet afhangen van externe factoren (zoals politie die in de buurt is of een hond die blaft), maar moet vanuit de ‘dader’ zelf komen. https://www.wetrecht.nl/moord/#:~:text=Niet%20alleen%20de%20daadwerkelijk%20gepleegde,heeft%20is%20dus%20niet%20strafbaar.

Antwoorden (1)

men wordt beoordeeld op feiten en waarnemingen. Niet op gissingen. Dus als ik inbreek en ik wordt gesnapt is dat een waarneming en een feit. Ik kan dan een mes op zak hebben maar dat wil nog niet zeggen dat ik van plan was iemand te doden, (ik was van plan na afloop mijn konijn te gaan slachten). Voor poging tot moord moet dat mes al op de keel of ergens van het slachtoffer zitten als je gesnapt wordt, of hel slachtoffer moet gewond zijn
anneliez