Is het huisvredebreuk om een huis binnen te gaan als je van de eigenaar een sleutel hebt gehad?

Ik heb van een vriendin de sleutel van haar huis gehad.
Ze heeft er niet bij gezegd wanneer ik wel en niet haar huis in mag. Maar we kennen elkaar goed genoeg om te weten wat je wel en niet kan doen.

Er zijn dus geen afspraken gemaakt.
Als ik nu gewoon haar huis binnen ga zonder haar te informeren. Is dat dan huisvredebreuk?

In het wvs word huisvredebreuk beschreven als:
"Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie."

Maar wanneer is het wederrechtelijk?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
15.6K
liveisgreat
9 jaar geleden
als je kan aantonen dat je de sleutel van haar gekregen hebt, verschaft zij je toegang tot haar huis. dan gaat het niet over "wederrechtelijk binnendringen".
wederrechtelijk hoeft aan de andere kant ook niet te betekenen dat je geen sleutel hebt en bv. inbreekt. een verhuurder mag bv. niet zomaar binnen komen ook al heeft hij een sleutel. dat is wetgeving. doet hij dat wel, dan is dat wederrechtelijk.
maar als je tussen vrienden een sleutel doorgeeft bestaat daar m.i; geen wetgeving over. je kan eventueel een contract hebben waarin staat wanneer je het huis mag betreden en wanneer niet (bv. enkel sleutel gebruiken bij (vermoeden van) noodsituaties, of bij "expliciete vraag" (bv. jullie komen overeen dat jij de kat verzorgt telkens ze weg is).
en natuurlijk ga je ook het private leven van je vriendin respecteren. als zij ligt de vrijen ga je niet even de slaapkamer binnen om te vragen of je een rol toiletpapier kan lenen.
"huisvredebreuk" komt in het gros van de gevallen na een klacht. er moet al
-een wettelijke basis zijn,
-of een gerechtelijke uitspraak (zoals soms gebeurt bij (feitelijke) scheidingen, waarbij één van de echtgenoten de toegang tot de voormalige gezamenlijke woning kan geweigerd worden nav bv. geweldpleging),
-of het doelbewust overschrijden van schriftelijke afspraken voordat een rechter dit zal inroepen.

Antwoorden (4)

Zonder toestemming . Of het nu via het touwtje wat aan de brieven bus hangt of een ruitje in drukt , een raam open maakt met of zonder breuk . De sleutel gebruiken op een moment ( situatie ) wat niet de bedoeling is of was .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
+
Gezien de oorspronkelijke vraagstelling is dit ook een correct antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ (en een goede vriendin weet exact wat niet de bedoeling is)
Nee, dit is geen huisvredebreuk (geen wettelijke term overigens, dat is wederrechtelijk binnendringen). In het artikel wat je aanhaalt 138 lid 1 Sr, wordt het al gedeeltelijk uitgelegd. Je dient je op vordering van de rechthebbende te verwijderen, dus wegwezen als de eigenaar dat vraagt. De eigenaar is er niet, dus op grond van dit artikel is huisvredebreuk al niet mogelijk.

Wat wel van belang is, is lid 2 van artikel 138 Sr. Daarin wordt aangegeven dat iemand die "in de uren die voor de nachtrust bestemd zijn" wordt aangetroffen zonder kennis van de bewoner/gerechtigde gelijk geacht wordt te zijn binnengedrongen.

Wederrechtelijk betekent overigens zoveel als: tegen de wet in. Niks meer, niks minder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De eigenaar van het huis zal die sleutel niet aan jou hebben gegeven om jou zomaar haar huis binnen te laten gaan. Dat is voor gevallen waarin het nódig is. Ik zou het niet in mijn hoofd halen om het huis waar ik een reservesleutel van heb te betreden buiten medeweten van de bewoner van dat huis om. Dat is een soort inbreken.

Alleen wanneer jou gevraagd is om daar iets te gaan doen heb jij het recht om die sleutel te gebruiken. En anders niet. Het is zeer zeker huisvredebreuk als jij daar zomaar binnen zou gaan. Wederrechtelijk betekent: zonder toestemming van de rechthebbende.
Amadea
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ga ik ook niet doen hoor.
Ze is mijn beste vriendin, zij heeft overigens ook een sleutel van ons huis. Vaak spreken we af en dan is de ander nog niet thuis uit werk of vlug even boodschappen doen. Dan hoeft zij of ik niet buiten te wachten. Ze heeft ook een tijdje bij ons in huis gewoond.
Bordensteker
9 jaar geleden
Een kennis is lang geleden een keer bezig geweest om hard op een voordeur van een via een bovenlicht of zo flink rokend appartement te slaan en schoppen, en net toen hij hem in wilde trappen deed de van het lawaai wakker geschrokken bewoner met een beroet gezicht open.
Buurtbewoners hadden aangebeld omdat er rook uit het appartement kwam, maar er werd niet opengedaan, en de brandweer was gebeld. Men nam aan dat de bewoner wel niet thuis zou zijn. De mensen op straat probeerden mijn kennis dus ook nog tegen te houden, omdat de toegang via een trap naar de voordeur gevaarlijk was geworden: een grote ruit boven die trap kon door de hitte van de brand elk moment springen.
De brandweer was erg content met het vastberaden optreden van mijn kennis, die net thuiskwam en een oploop verderop in zijn straat ontwaarde. De slapende bewoner had voordat de brandweer er was al gestikt kunnen zijn. Tegenover het feit dat een woning van een ander binnengaan wederrechtelijk kan zijn, kan dus soms een zwaarderwegende plicht staan, bijvoorbeeld mensenlevens redden, gevaar afwenden, of een andere soort burenhulp. De burgemeester en de brandweer hebben achteraf kritiek geuit op de te passieve omstanders die alleen aangebeld hadden, wat de bewoner niet gehoord had, en daarna maar 112 gebeld hadden en de loop der gebeurtenissen verder gewoon bleven afwachten. Terug naar de vraag. Je zou dat met die sleutel in elk geval “ongeautoriseerd betreden” kunnen noemen. Het in vertrouwen uitreiken van de sleutel was daar niet voor bedoeld, en daarom denk ik dat je het inderdaad wederrechtelijk moet noemen, gelet op wat je uit het WvS citeert.
Als het een besloten erf is, of een voortuintje, heb je helemaal geen sleutel nodig.
Als je geen recht hebt in de woning te zijn, ben je er wederrechtelijk. Het blijft je vriendin haar huis. Ook als ze er niet is, is het dan blijkbaar “huisvredebreuk”, en het onrechtmatige daarvan valt alleen weg als er dus een héél goede reden voor is. Want dáár was die sleutel voor uitgereikt. (Zit ik over Zwarte Piet te schrijven, doemt er net voor plaatsing ineens een groen gezicht op hierboven. Is me dat schrikken!) + voor Amadea en de VS!
Bordensteker
9 jaar geleden
In het licht van de nadere uitleg van VS is er hier dus sprake van burenhulp en betreden op grond van wederzijds vertrouwen waar hier geen inbreuk op gemaakt wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou ook wel een hond zijn als je iemand die je uit een brandend huis hebt gered zou betichten van huisvredebreuk.....
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nou die gasten heb je er helaas wel tussen bah!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om even op Amadea te reageren, binnen gaan van een woning zonder toestemming met gebruik van een sleutel is geen inbraak maar insluiping. Inbraak is als je braak gebruikt; dus als je bv. een slot of raam forceert om binnen te komen. Nu doe je het zonder schade aan te richten dus geen inbraak, wel insluiping.
Ja, dat is huisvredebreuk. Het is ALTIJD huisvredebreuk wanneer je een woning betreed zonder daartoe uitnodiging of toestemming te hebben of zonder noodzaak, zelfs al staat de deur wijd open, heb je de sleutel en de cijfercode van het alarm. Ook als je bijvoorbeeld in een winkel of kroeg - hoe open kan het zijn - niet meer mag komen en je komt toch, pleeg je huis- of lokaalvredebreuk. Een publieke ruimte is niet per definitie een openbare.

De sleutel geef je aan iemand voor, bijvoorbeeld, noodgevallen, als reservesleutel, om in de vakantie op de poezen en de plantjes te passen (dat is op uitnodiging / toestemming) en dergelijke. Daarbuiten mag die sleutel ook beslist niet gebruikt worden.

Deze situatie zien we vooral veel bij huurders waarvan de verhuurder de sleutel heeft ; ook die is uitsluitend voor noodgevallen, maar wordt helaas zeer vaak zonder toestemming gebruikt. En ja, dan is het huisvredebreuk, zelfs al is het huis van hem.

Ik word er overigens al een beetje iebelig van dat je zelfs maar overweegt de woning van iemand anders - hoe goede vriendin ook - te betreden zonder dat daarover afspraken zijn gemaakt. Als ik haar was en ik las dit, zou ik hem terugvragen.

Trek de schoen eens aan de andere voet ; hoe zou je het vinden als je haar de sleutel geeft en je komt terug van je werk en je merkt dat ze in je huis is geweest ? Zonder goede reden ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, dat zou ik heel eng vinden, zelfs van mijn beste vriendin
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
JUIST van een vriendin ; krijg van die Single White Female - visioenen.....
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@ Marleen ik overweeg dat helemaal niet.
Deze reactie heb ik bij Amadea onder haar antwoord geplaatst: "Ze is mijn beste vriendin, zij heeft overigens ook een sleutel van ons huis. Vaak spreken we af en dan is de ander nog niet thuis uit werk of vlug even boodschappen doen. Dan hoeft zij of ik niet buiten te wachten. Ze heeft ook een tijdje bij ons in huis gewoond." Als het goed is heeft mijn vriendin dit gelezen, want we hadden het hier gister samen over op Facebook. Toen zei ik haar: "Die plaats ik op GV" en daarna heb ik de vraag naar haar gelinkt. Dus nee, geen enge gedachte hier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HeerVoldemort, zo heb ik je ook begrepen. het gaat bij jullie twee in prima harmonie.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Gelukkig wel. Zelfs als ik thuis kom en ze zou ineens op de bank zitten dan weet ik dat er iets aan de hand is en dat ze me nodig heeft.