Wat zijn mijn erfrechten ( kindsdeel)?

Mijn vader is al ca 16 jaar gescheiden van mijn moeder. Dit was zijn 2e huwelijk. Inmiddels is hij alweer ca. 6 jaar getrouwd met z'n 3e echtgenote. Zijn gezondheid is slecht en ik weten graag weten wat m'n rechter en plichten zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

De erfenis wordt, als er geen testament is, in gelijke delen verdeeld over de echtgenote en de kinderen van de overledene.
Waarschijnlijk is het zo dat zijn echtgenote het beheer over de erfenis van zijn kinderen houdt tot zij er ook niet meer is. Als dan alles op is, jammer voor je. Zo nee, dan krijgen zijn zoons en dochters na haar overlijden.
Dat gaat vaak niet vanzelf, je zult er op moeten letten of degenen die dichter bij het vuur zitten zich niet beter warmen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie dat de zin niet loopt.
Moet zijn: dan krijgen zijn zoons en dochters na haar overlijden hun deel (of wat er nog van over is).
teusvh
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Vrouw krijgt helft +kindsdeel en niet ieder gelijke delen
teusvh
11 jaar geleden
Nee, dat is een vaker voorkomend misverstand. Als ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd IS de helft van de vrouw. Dat valt dus niet in de erfenis, want het was al haar eigendom.
Een aanvulling op het antwoord van Teus: Als de echtgenote het beheer houdt, bv over een huis: jij hebt wel een vordering op haar, die je notarieel kunt laten vastleggen. Zij mag dat huis dus nooit verkopen, zonder jou jouw deel te betalen.
Bezoek aan een notaris, lijkt me niet verkeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt ervan af of je vader een testament heeft gemaakt. Zonder testament wordt de nalatenschap zo verdeeld dat de weduwe alle goederen krijgt en de kinderen een vordering ter grootte van hun kindsdeel. Die vordering hoeft de weduwe pas bij haar overlijden te betalen. Omdat zij niet jouw moeder is, kun je eisen dat zij die vordering eerder betaalt. Dan heeft de weduwe weer de bevoegdheid om zich daarbij het vruchtgebruik voor te behouden. Op die manier wordt vrij zeker dat er bij het overlijden van de weduwe nog iets over is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Officieel is dat zo.
Maar als de weduwe die het vruchtgebruik heeft het gewoon op maakt en dat blijkt dan pas na haar overlijden... heb je ook gewoon pech. Want het is niet meer op haar te verhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een bankrekening wordt de rekening op naam van de kinderen gezet en wordt alleen de rente aan de weduwe ter beschikking gesteld. Ook bij onroerende zaken wordt het belang van de kinderen beschermd door aantekening bij het Kadaster. Bovendien kunnen de kinderen van de weduwe verlangen dat zij zekerheid stelt. Hoewel het dus, zoals ik zei, 'vrij zeker' is dat er wat zal overblijven, kan het met wat kwade wil wel in de realiteit anders uitpakken. De wetgever heeft gemeend het belang van de verzorging van de weduwe boven dat van de zekerheid van een daadwerkelijke verkrijging door de kinderen te stellen. In de praktijk blijkt het zo te zijn dat stiefouders de kindsdelen van hun stiefkinderen vaak al bij het overlijden van de ouder voldoen.
Kristal
11 jaar geleden
Als de relatie goed is wel.
Maar mijn eigen ervaring is anders.
De stiefouder heeft alles gewoon opgemaakt. Dat wil overigens niet zeggen dat ik vind dat je in theorie geen gelijk hebt Honstein, echter de praktijk kan anders uitpakken. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de vruchtgebruiker zich niet aan de regels houdt, kan het vruchtgebruik nog onder bewind worden gesteld. Al met al is het dus raadzaam om bij de afwikkeling van de nalatenschap erfrechtelijk advies in te winnen en de rechten en plichten over en weer goed vast te leggen, al was het maar om de omvang van de vaderlijke erfdelen en aanspraken die in de stiefmoederlijke nalatenschap te gelde kunnen worden gemaakt goed vast te leggen.
Kinderen hebben altijd recht op een bepaald deel van de erfenis van hun ouders. Het maakt niet uit hoe de relatie met de ouders is. het deel waar je als kind altijd recht op hebt, hee de legitieme portie.

Ook hebben kinderen zogenaamde wilsrechten. Hiermee kunnen ze voorkomen dat hun deel van de erfenis aan hun neus voorbij gaat, bijv. als een van hun ouders hertrouwt.
Bij mijn bron kan je je vrijblijvendlaten terugbellen door een gespecialiseerde nalatenschapontwikkelaar als je wilt weten waar je precies aan toe bent.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zich is dat juist, maar als een ouder een echtgenoot heeft, wordt de legitieme portie pas opeisbaar bij het overlijden van die echtgenoot. En dan kun je als kind nog steeds het 'nakijken' hebben. Die wilsrechten heb ik hierboven besproken ;-)