We willen een vereniging niet opheffen maar tijdelijk laten slapen zijn daar voorbeelden / regels voor?

Er zijn te weinig mensen bereid om bestuurslid te worden op dit moment.
Mogelijk is dat op een later tijdstip anders.
Daarom willen we de leden voorstellen de vereniging tijdelijk te laten slapen.
Ik kan geen voorbeelden of regels mbt dit onderwerp vinden op internet vandaar de vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K

Het beste antwoord

Gaat het om een vereniging die geregistreerd is bij de Kamer van Koophandel? Dan bent u aan enkele wettelijke verplichtingen gebonden. Er moet een bestuur zijn, een keer per jaar een ledenvergadering waarin in ieder geval begroting en jaarrekening worden afgewikkeld, en u moet contributie betalen aan de Kamer van Koophandel.
Als er weinig geld omgaat in de vereniging, als derden nauwelijks belangen hebben bij de vereniging en als de leden het ermee eens zijn dat de vereniging in winterslaap gaat, kunt u deze formele verplichtingen zo licht mogelijk opvatten. U kunt de leden een beknopte versie van de jaarstukken toesturen. De jaarvergadering is misschien (ik weet niet hoe groot de vereniging is) op een middag of avond in een uurtje af te handelen (en als mensen niet komen opdagen is dat geen ramp).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lijkt me niet verstandig, sinds 1á2 jaar is het verplicht om een vve te hebben en om daar actief mee te zijn. Op het moment dat iemand van jullie het huis wil verkopen, en er is geen actieve vereniging, dan krijgt de koper geen hypotheek.
Het is toch in ieders belang om het pand goed te onderhouden? Je kunt ook zaken uit handen geven he, daar bestaan ook bureaus voor.