Huisgenoot in studentenhuis duwde me en nu telefoon kapot, valt dit onder een WA verzekering?

Telefoon zat in mijn achterzak en toen viel ik op mijn eigen telefoon.

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
LeonardN
3 jaar geleden
Het maakt in zo zeer niet uit onder welke verzekering van hem dat valt of zou vallen.
Je zal hem aansprakelijk moeten stellen, vaak middels een (aangetekende) brief.
Of hij dan een verzekering inschakelt, en of deze dan uit wil keren is zijn zaak. Hij zal moeten betalen.
Charizard123
3 jaar geleden
Dank voor je reactie, maar dit was niet helemaal mijn vraag. Ik ben benieuwd of dit door zijn WA verzekering verzekerd wordt in dit geval. (of dat dit bijvoorbeeld onder een inboedelverzekering valt)
LeonardN
3 jaar geleden
Ik ben dus bang dat ALS hij eerlijk is over de zaak er geen verzekering is die zo'n geval gaat dekken.
Zoiets zal in mijn optiek als snel als roekeloosheid worden bestempeld. Als hij jou per ongeluk raakte en het geheel een ongeluk was, DAN zal het gok ik door een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) worden gedekt.
Je gebruikt de term WA-verzekering waarschijnlijk incorrect.
https://www.independer.nl/aansprakelijkheidsverzekering/info/verschil-wa-verzekering.aspx
WA-verzekering is er voor een auto. AVP is voor als mensen door hun handelen schade maken. Jouw telefoon valt niet onder ZIJN inboedel, dus dat lijkt me ook niet het geval.

Antwoorden (1)

Nee dat valt zeker niet onder een WA-verzekering, die neem je namelijk om je te verzekeren tegen autoschade bij een auto-ongeluk (of ander voertuig).

Wat je wellicht bedoelt en waar de schade wellicht wel onder zou kunnen vallen is een;
Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren (AVP).
Echter zullen die zeer waarschijnlijk niet uitkeren als de huisgenoot aangeeft dat deze jou met opzet geduwd heeft.

Er is dus geen verzekering die dit dekt, naar mijn bescheiden mening. Enkel als je je verhaal aan zou passen zou het idd onder menig AVP kunnen vallen.
===
https://www.consumentenbond.nl/aansprakelijkheidsverzekering/kiezen
Een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (kortweg AVP) dekt de aansprakelijkheid van jou en je mede-verzekerden voor schade aan personen (letselschade) en spullen (materiële schade).

De AVP, niet te verwarren met de wettelijke verplichte WA-verzekering voor autorijders, biedt dekking bij schuld- en risicoaansprakelijkheid.

Schuldaansprakelijkheid: bij zelf veroorzaakte schade. Bijvoorbeeld als een winkelruit breekt doordat je fiets ertegenaan valt.
Risicoaansprakelijkheid: je hebt zelf geen schuld aan de schade, maar die wordt je wel toegerekend. Bijvoorbeeld als je hond tijdens een wandeling onverwacht een jogger bijt. Of als een losliggende dakpan van je huis op een voorbijganger valt zonder dat het stormt.
Ben je aansprakelijk voor de schade, dan zijn ook de gevolgschades (die eruit voortvloeien) gedekt.
Toegevoegd op 23 maart 2021 16:13: tekst
LeonardN