Zijn de uitspraken van de Hoge Raad bindend?

Als de Hoge Raad een uitspraak doet, is de rechtbank of het gerechtshof verplicht om de uitspraak van het Gerechtshof op te volgen of is het slechts een advies? ik kan nergens duidelijk een antwoord vinden. Ze spreken elkaar tegen.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Antwoorden (4)

De hoge raad is het hoogste gerecht in Nederland hier worden hoger beroepszaken her beoordeeld. Uitspraken van deze gerechtelijk macht zijn bindend. Het geen advies maar een uitspraak van de rechter.
ronron1212
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dank voor uw reactie, maar als de Hoge Raad een uitspraak doet, hoeft het gerechtshof deze toch niet over te nemen (niet bindend). Want ik lees dat de zaak dan wordt teruggestuurd naar het gerechtshof en opnieuw wordt behandeld. Als het een bindende uitspraak is, dan is het toch niet nodig om het terug te sturen naar een lagere rechter?
ronron1212
2 jaar geleden
Het hoge gerechtshof doet een uitspraak of stuurt de zaak terug het is een van beide.
tinus1969
2 jaar geleden
Antwoord klopt maar is niet echt duidelijk.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Dit antwoord is niet erg duidelijk.
Dat de Hoge Raad een uitspraak doet of de zaak terugstuurt, dat is wel erg ongenuanceerd.
Wat wordt verstaan onder: uitspraak doen? Een vonnis? Nou, dat is niet juist.
Wat wordt verstaan onder: terugsturen? Terugsturen naar hetzelfde gerechtshof? Nou, dat is niet juist.
Zie mijn antwoord.
Ja, uitspraken van de Hoge Raad zijn bindend, _maar_ de Hoge Raad doet nooit uitspraak in concrete zaken. Volgens Wikipedia:
"De Hoge Raad kijkt slechts of de wet en de overige rechtsregels door de betreffende rechter goed zijn toegepast en of de uitspraak voldoende is gemotiveerd, wat wil zeggen: dat voldoende tot uitdrukking is gebracht hoe de rechter tot zijn oordeel is gekomen. De Hoge Raad kijkt dus niet meer inhoudelijk naar de zaak in die zin dat hij de feiten vaststelt. Veel cassatiezaken gaan over de toepassing van wettelijke begrippen, bijvoorbeeld de vraag wat onder het begrip 'geluidsdrager' valt. (..)
Wanneer de Hoge Raad één of meer middelen gegrond acht, kan hij de uitspraak van de desbetreffende rechter vernietigen en de zaak voor inhoudelijke behandeling verwijzen naar een rechter voor een (deels) nieuwe behandeling, waarbij die rechter uiteraard rekening moet houden met de aanbevelingen van de Hoge Raad. Verwijzing geschiedt meestal naar een ander gerecht dan het gerecht dat het vernietigde vonnis heeft gewezen. In uitzonderlijke gevallen doet de Hoge Raad ten principale recht, wat inhoudt dat hij zonder de zaak te verwijzen naar een andere rechter zelf een inhoudelijke einduitspraak doet. "
tinus1969
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Ik twijfel of je wel kunt schrijven dat de HR nooit uitspraak doet voor concrete gevallen. Immers als de HR oordeelt kan hij toetsen of in het onderhavige geval de feiten voldoen aan de rechtsregel.
tinus1969
2 jaar geleden
@erotisi; je lijkt meerdere aspecten te verwarren. de HR doet (bijna) nooit een zelfstandige uitspraak mbt een concreet proces. Wat de HR (meestal) doet, is een concrete uitspraak van een lagere rechter vernietigen, en de lagere rechter als het ware opdracht geven om opnieuw een concrete uitspraak te doen, aan de hand van de juridische uitspraak van de HR.
Je toelichting is niet helemaal duidelijk. De uitspraak van de hoge raad is bindend, maar wel met de wetenschap dat rechterlijke uitspraken in principe worden gedaan voor het onderliggende concrete geval. Het is dus eigenlijk geen wetgeving dat algemene bindende uitspraken / regels maakt. Niettemin, en daar komt je verwarring mogelijk door, heeft de uitspraak van de HR vaak wel betrekking op gelijksoortige concrete gevallen. Een lagere rechter kan dan wel een uitspraak doen die anders is maar kan dan uiteindelijk toch weer door dezelfde HR worden recht getrokken. Hierdoor zal die lagere rechter toch vaak die HR volgen wat weer lijkt op een bindendheid daaraan.
Iets anders is als de HR een verwijzing terug naar een lagere rechter doet voor het nogmaals toetsen van de feiten met de uitspraak van de HR als bindende grondslag. In dit geval is het dus wel hetzelfde concrete geval, zodat hier wel sprake is van een directe gebondenheid.
erotisi
2 jaar geleden
Rechtszaken worden in Nederland behandeld bij de rechtbank en in hoger beroep bij het gerechtshof. Een hoofdregel van het Nederlandse recht is dat slechts één keer in hoger beroep kan worden gegaan, namelijk bij het gerechtshof. Daarna kan alleen nog worden geprocedeerd bij de Hoge Raad - maar dan gaat het niet om een beoordeling van de zaak in volle omvang. De Hoge Raad stelt geen eigen onderzoek in naar de feiten, maar baseert zich op de feiten zoals die in hoger beroep door het gerechtshof zijn vastgesteld. De Hoge Raad houdt zich slechts bezig met rechtsvragen. Bijvoorbeeld of de beslissing van het gerechtshof begrijpelijk is. En of door de lagere rechter het procesrecht op de juiste wijze is gevolgd. Mocht dit niet het geval zal dan doet de Hoge Raad aan cassatierechtspraak: het vonnis van het gerechtshof wordt vernietigd.
Dan zijn er drie mogelijkheden:
- De Hoge Raad kan de zaak terugverwijzen naar het gerechtshof, voor een nieuwe behandeling.
- De Hoge Raad kan de zaak verwijzen = sturen naar een ander gerechtshof, voor een nieuwe behandeling.
- In uitzonderlijke gevallen: de Hoge Raad kan de zaak na vernietiging zelf afhandelen in de vorm van een einduitspraak (dat heet: ten principale recht doen). .
Als de Hoge Raad geen grond tot cassatie ziet, dan wordt het beroep verworpen. Dan is de zaak ten einde,
Bron: studieboek Inleiding in het Nederlandse recht door mr. J.W.P. Verheugt..
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
In welke gevallen wordt terug verwezen?
SentWierda
2 jaar geleden
@erotisi. Bijvoorbeeld:
- als de beslissing van het gerechtshof niet begrijpelijk is;
of
- als het procesrecht niet op de juiste wijze is gevolgd.