Wat is het verschil tussen civielrechtelijk onder toezicht stellen en strafrechtelijk onder toezicht stellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K

Antwoorden (2)

Een cicielrechtelijke ondertoezicht stelling houdt in dat een prive persoon een ander onder toezicht laat stellen; bijvoorbeeld een kind die zijn demente ouders onder toezicht laat stellen. Een strafrechtelijke ondertoezichtstelling houdt in de er van overheidswege onder toezichtgesteld wordt vanuit een strafzaak. Een geheel andere situatie dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ondertoezichtstelling van minderjarigen is een civielrechtelijke maatregel. Dat is geregeld in het BW boek art 1: 254-265 . De kinderrechter kan een kind, we hebben het dus uitsluitend over minderjarigen!- onder toezicht stellen als het zodanig opgroeit dat zijn zedelijke of geestelijke belangen of zijn gezondheid ernstig worden bedreigd. Ook voor kinderen in een asielzoekerscentrum is deze wet van toepassing.
Voor meerderjarigen is dus geen ondertoezichtstelling mogelijk.
Wel kan een volwassene onder bewind worden gesteld of onder curatele, indien de betreffende persoon niet in staat is zijn vermogensrechtelijke belangen ten volle zelf behoorlijk waar te nemen, oftewel: niet meer in staat is op goed manier met zijn financiën om te gaan. Curatele maakt een volwassene geheel handelingsonbekwaam en gaat dus nog een stap verder.
In de vraag wordt ook gesteld dat er ondertoezichtstelling zou zijn in het strafrecht. Dat is de bekende tbs, waar een veroordeelde, indien deze een geestelijk stoornis heeft ( het voorbeeld is natuurlijk een psychopaat) , behandeld kan worden op last van de rechter in een speciale kliniek. Daar betreft het dus juist volwassenen.
Natuurlijk kan een kind, als het strafbare feiten heeft gepleegd, zo nodig ook onder civielrechtelijke ondertoezichtstelling worden geplaatst.

Toegevoegd na 6 uur:
TBS is terbeschikkingstelling ; ondertoezichtstelling is dus iets heel anders. TBS kan als maatregel ook voor een minderjarige gelden maar dat komt hoogst zelden voor.