De gemeente waar ik geboren ben ik gefuseerd met een andere gemeente, wat moet ik nu aangeven wanneer gevraagd woord naar mijn geboorteplaats?

Ik ben geboren in een ziekenhuis in Voorburg, tegenwoordig zijn de gemeentes Leidschendam en Voorburg samen door het leven als gemeente leidschendam-voorburg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K

Het beste antwoord

Jou geboorteplaats zal nimmer veranderen, dat is en blijft Voorburg.

Naast de geboorteplaats wordt er dan ook gevraagd naar de gemeente, en dat is wel Leidschendam - Voorburg.

Geboorteplaats en gemeente waarin men geboren is zijn twee verschillende dingen.

Zo kan iemands geboorteplaats Scheveningen zijn wat toebehoort tot de gemeente 's Gravenhage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je moet de stad dorp opgeven waar je geboren bent niet de gemeente. Als ze toch de gemeente vragen dan de gemeente waar het dorp of stad staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij bent geboren in Voorburg. Dat die gemeente intussen bestuurlijk gefuseerd is met Leidschendam maakt helemaal niet uit. De plaats blijft gewoon Voorburg heten.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar niet officieel.
Dat ligt er maar helemaal aan WAARvoor je dat moet opgeven.
Voor je werk,
of voor een bestelling of wat dan ook maakt het niets uit en kun je gewoon
Voorburg opgeven..

In officiele documenten zal de nieuwe gemeentenaam worden gehanteerd.

Ik ben geboren in Bladel.
De gemeente heet nu: Bladel en Netersel.
En dat staat dus ook letterlijk zo in mijn paspoort.
Geboren te: Bladel en Netersel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Direct terug naar het gemeentehuis, een blunder van de bovenste plank, je kunt niet in twee plaatsen geboren zijn.
De geboorteplaats is die plaats waar je ter wereld bent gekomen. Hoe je geboorteplaats genoemd wordt is je geboortedatum mede bepalend:
De ambtenaar van de burgerlijke stand die de aangifte van geboorte door (meestal) je vader heeft opgenomen, heeft de geboorteakte opgemaakt. Dat mag hij/zij enkel in zijn/haar rechtsgebied. Dat is de geboorteGEMEENTE. Iemand die geboren is in een gemeente die een samengestelde naam heeft, lijkt twee geboorteplaatsen te hebben. Bijvoorbeeld de gemeentenaam en tevens geboorteplaats van een ieder die op dat grondgebied wordt geboren van "Gilze en Rijen."

Wat betekent geboorteplaats: de plaats waar je geboorteakte is opgeslagen. Dat kan van belang zijn omdat de geboorteakte het allerhoogte bewijs is m.b.t. je identiteit: Hoe de naam geschreven wordt, wat de geboortedatum is, je afstamming etc. Bij een gemeentelijke herindeling gaan de registers van de burgerlijke stand meestal naar centrale locatie van de nieuwe gemeente, maar de nieuwe gemeente mag ook meerdere registers geopend houden. Dit laatste kost meer geld en gebeurt in de praktijk niet.

Als je wilt weten wat je in moet vullen bij geboortedatum: zie je paspoort/ rijbewijs etc. Ook al verandert er iets in de gemeenten.