hoe lang is de wettelijke terugbrengperiode?

Ik heb hier al een maand adres stickers liggen die ik heb gekocht en nog steeds niet heb teruggebracht. Ze kostte toch €12,70 en zou ze graag terug willen brengen maar het is inmiddels al een mand geleden dat ik ze heb gekocht. Op de bon staat nergens tot hoe lang ik het kan terugbrengen en nou vroeg ik me af: Is er niet iets bij wet geregeld betreft een wettelijke periode dat je iets terug mag brengen in een winkel als je het toch niet wilt hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Elke winkel kán uit coulance gekochte goederen terugnemen, daar is geen wettelijke termijn voor. Het staat winkels vrij om daar een termijn aan te stellen, bij de een zal het een week zijn, een ander kiest een maand en bij weer een andere winkel nemen ze niets terug.
Als je adresstickers gekocht hebt dan lijkt het mij niet waarschijnlijk dat je die überhaupt terug kan brengen, ze zijn speciaal voor jou gemaakt.
De winkel kan ze niet aan een ander verkopen.
Als je niet tevreden bent over de uitvoering, bijvoorbeeld omdat er een fout in de adresvermelding staat, dan had je direct bij aflevering moeten klagen en met betaling wachten totdat de juiste etiketten geleverd zouden worden.
Nu is het een beetje laat om nog te reclameren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, maar de rest van mijn verhaal blijft gelden: uit coulance kan het, maar er is geen wettelijke termijn.
Als het een winkel is waar je regelmatig komt is er meer kans dat ze je als klant willen behouden.
Als het gekochte niet beantwoordt aan de redelijk daaraan te stellen verwachtingen, kun je, mits tijdig, vervanging verlangen en anders de koop laten terugdraaien en ongedaan maken.
Dan heb je recht op geld terug en hoef je niet genoegen te nemen met een tegoedbon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag toch aan nemen dat er met adres stickers niet zoveel mis mee kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus heb je geen recht op het terugdraaien van de aankoop en heb je geen recht op geld terug. Recht op geld terug omdat je hebt bedacht bestaat niet.
Je hebt geen wettelijke terugbreng periode, gekocht is gekocht en als de verkoper een artikel terug wil nemen is dat alleen om je terwille te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat niets in de wet over een terugbrengperiode van gekochte artikelen, waar niets mis mee is, maar waarvan de koper spijt heeft van de aankoop.
Als je in een winkel al MAG ruilen staat de ruil- of retourperiode op de kassabon vermeld.
Een maand later is sowieso wel erg lang.
Je kunt het proberen. Kan zijn dat de winkelier welwillend is, maar je hebt geen rechten.
Er zit dan niet anders op dan ze te gebruiken, cadeau te doen aan iemand of door te verkopen...