zijn molotov cocktail illegaal?

Als je bijvoorbeeld op eigen terrein gooit? of openbaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K

Antwoorden (2)

Het is verboden met zoiets te gooien, omdat het een vernietigende kracht kan hebben. Niemand mag legaal gewoon met vuur gooien met het oog op de veiligheid, namelijk brandgevaar.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een moletov cocktail is ook echt een gevaarlijk wapen je mag uberhaupt geen wapens in bezit. en dit valt 100 % zeker onder een wapen. je mag bijvoorbeeld ook geen dynamiet in bezit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een molotov cocktail is geen wapen, maar een explosief materiaal.
ronron1212
11 jaar geleden
dus een wapen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus je noemt vuurwerk ook een wapen?
ronron1212
11 jaar geleden
Dit is geen vuurwerk maar een dodelijk wapen of wel een instrument dat dood kan veroorzaken.
amc
11 jaar geleden
Juist ronron! Dat heeft met 'vuurwerk' niets te maken!!!
Een molotovcocktail bestaat uit een glazen fles, gevuld met benzine en een verdikkend middel als olie, afwasmiddel of teer. Ook kerosine en kaliumchloraat kunnen bestanddelen zijn. Die stoffen zijn stuk voor stuk legaal en de fles en de lap stof of de stormlucifer die als lont fungeert zijn dat uiteraard ook.

Begeef je je met een molotovcocktail in het openbaar dan is dat een ander verhaal, omdat een molotovcocktail dan wel degelijk als een voorwerp gezien wordt dat bedoeld is om schade toe te brengen aan personen en/of zaken, evenals zwartkruit- en blanke wapens die niet heel goed verpakt vervoerd worden.

Als je eigen terrein nogal omvangrijk is zul je niet zo snel problemen met justitie krijgen, hoewel ook daar milieuwetgeving geldt. Met de vierkante postzegel aan eigen terrein waarover de meesten van ons beschikken zou ik maar liever uiterst terughoudend zijn met molotovcocktailwerpspelletjes, al is het alleen maar uit oogpunt van brandgevaar.