Wat zijn mijn rechten als ik een auto koop vanuit Duitsland? ik woon zelf in België

Hey

We hebben onlangs een auto gekocht die te koop stond.
Maar we hebben diene auto eigenlijk gevonden mbv een tussenpersoon hij ging diene auto aan ons verkopen met zijn commissie erbij.
Tot hier was alles okey en toen gaf ie ons een bedenktijd van een week ofzo en daarna moesten we beslissen of het gingen kopen of niet.
Auto was een pak goedkoper dan hier in België.
Hij had ons een offerte verzonden en dat was rond de +-30 000 euro.
Wij zijn natuurlijk blij dat we dat kunnen kopen. En daarna hebben we hem gecontacteerd om te zeggen dat de deal doorgaat.
Omdat hij een tussenpersoon is heeft hij de volgende dag aan de garage gezegd dat hij de auto heeft kunnen verkopen. En de dag daarna komt er een 19 procent belasting bij(belasting Duitsland) jah dan maakt voor ons niet meer zo interessant omdat auto te kopen.
Dan hebben we tegen hem gezegd dat de deal niet meer doorgaat omdat hij dit niet vooraf had gezegd.

En nu moet hij een boete betalen aan de garage omdat hij had gezegd dat de auto verkocht was en dat niet.
En nu zet hij ons onder druk dat wij die gehele boete van 1600,00 euro betalen.

Hierbij zou ik graag willen weten wat onze rechten het zijn?
En ik wil hem eigenlijk een mail verzenden waarin we ons zelf goed kunnen verdedigen dus met wetteksten,...

PS:En we hebben een week geleden de auto besteld vanuit de garage waarmee hij samenwerkte.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Ha, die Ankof;

Als particulier heb je recht op een prijsopgave inclusief alle belastingen (dus ook de 19% BTW). Als je een contract hebt getekend met daarop een all-in prijs is dat hetgeen dat je ook moet betalen. Maar ik weet niet of er verder nog haken en ogen aan zitten. Dat van die boete vind ik vaag: als de tussenpersoon geen handtekening heeft is er ook geen deal. Ik vind het sowieso eigenaardig dat dit via een tussenpersoon moet gebeuren; iedere EU-burger heeft het recht in de hele Unie vrij te handelen, dus had je zelf de auto ook bij de Duitse handelaar kunnen kopen zonder een tussenpersoon. Informeer voor de zekerheid bij een rechtsbijstandverzekeraar en als je nog niets bindend hebt getekend de deal afbreken en de zaak in eigen hand nemen.