ik heb een pgb in natura,moet je dan toch zelf de bijdrage CAK zelf betalen (apart) per maand?

ik krijg nl.iedere maand een rekening .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een PGB bestaat niet in natura. Bij je indicatie voor zorg kies je voor óf een PGB, óf zorg in natura (ZIN).

Bij een PGB krijg je meestal een netto PGB, daar is je eigen bijdrage dus al vanaf getrokken. Bij ZIN moet je gewoon de eigen bijdrage via het CAK betalen. Bij een PGB via de gemeente (WMO, dus PGB voor huishoudelijke hulp) hangt het af van je gemeente: veel gemeentes maken gebruik van de diensten van het CAK, en houden de eigen bijdrage niet in op het PGB, maar laten dus het CAK de eigen bijdrage incasseren via een acceptgiro. Erg irritant als je alles via PGB hebt, dan betaal je namelijk het grootste deel van het jaar een dubbele eigen bijdrage doordat je nog steeds - zoals ook bij een combinatie van ZIN en PGB - te maken hebt met deze zgn. 'samenloop'-regeling.

Voor AWBZ-zorg wordt bij een PGB dus altijd de eigen bijdrage ingehouden, bij WMO-zorg hangt het af van je gemeente. Bij ZIN betaal je altijd via het CAK.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed en geheel duidelijk antwoord...thx..:)

Andere antwoorden (2)

Eigen bijdrage CAK moet je apart betalen en uit eigen middelen dus niet uit het PGB.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een pgb in natura bestaat niet.
Kijk op je ciz indicatie wat je hebt.
Pgb: moet je alle dibancien en zorgaanbieder zelf regelen.
Zin: hoef je zelf niks te doen.
Zin staat voor Zorg In Natura. Dan wordt alles voor je geregeld.
Denk dat jij een 'zin' hebt.