Kan iemand heel duidelijk uitleggen wat een a contrario redenering betekent?

Ik heb al gezocht op wikipedia, maar daar werd ik niet veel wijzer van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.9K

Het beste antwoord

`A contrario` vertaalt betekend :

vanuit het tegenovergestelde

Dat is een manier om iets te beargumenteren.

Voorbeeld:

Officier van justitie beargumenteerd een reden tot moord als volgt:

Verdachte was hevig verliefde op het slachtoffer, was deze niet verliefd geweest op het slachtoffer was er geen reden tot een Crime Passionnel geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de min.

Andere antwoorden (1)

In de bijlage heb ik een link gezet die volgens mij wel duidelijk is. Een redenering wordt in tegenovergestelde betekenis voorgesteld om te bevestigen dat die stelling juist is.
vb. ik heb koud. a contrario redenering: ik moet wel koud hebben, anders zou ik geen kippenvel hebben.