Waar kan je iemand aangeven die fraude pleegt met AWBZ en wajong?

Ik heb gehoord dat er een website was waar je dit aan kon geven.

De persoon waar het om gaat krijgt wajong omdat hij geestelijk en lichamelijk niet in staat is om te werken. Hij woont ook op begeleid kamer wonen.

Maar is 40 uur tot 50 uur per week afwezig, omdat meneer zwart werkt in de bouw! Waar hij maandelijks zo'n €1700 tot €2000 aan overhoud! En ondertussen ook een uitkering vangen!

Dit geld houd hij apart en niemand ziet er iets van (de belasting, groepsleiding, controleer etc etc) maar mensen om hem heen zien het wel want hij verteld het ook gewoon, behalve aan de mensen die zijn "feestje" kunnen verzieken. En de andere mensen die het wel weten bedreigt hij ook.

Dit zijn de mensen die bij hem in huis wonen, mensen met geestelijke problemen die hij heel makkelijk kan beïnvloeden en bang kan maken. De groepsleiding krijgt hier eigenlijk niets van mee, omdat hij de hele boel manipuleert.

De groepsleiding denkt ook dat hij de hele dag in bed ligt omdat hij zijn kamer op slot houd...als hij aan het werk is. Ze hebben niet eens door dat hij niet thuis is. Maar er is maar 1 persoon leiding voor 20 mensen in 2 huizen, dus dat is ook niet zo gek.

Nu ben ik niet zo van het aangeven en dergelijke, maar dit soort dingen heb ik moeite mee, mijn broer heeft een deel van zijn wajong opgegeven om er bij te gaan werken, en is er financieel op achteruit gegaan. Hij had ook de boel kunnen beduvelen.

En deze vent belazerd gewoon de boel, en daar hou ik niet van.

10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het goed dat je het gaat aangeven. Niet alleen omdat ie de boel flest qua geld maar ook omdat hij de mede bewoners geestelijk mishandelt. Klinkt hard maar dat doet hij wel. Dat is ook bij wet strafbaar. Geestelijke mishandeling, al is het moeilijk te bewijzen natuurlijk... Petje af voor jou!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja weet je, als hij dat laatste nou niet deed...maar dat van die mede bewoners vind ik ook erg, die vent moet daar weg, en als dit de enige manier is...
Cryofiel
10 jaar geleden
Dan zou je óók het bouwbedrijf moeten aangeven. Dat heeft namelijk zwartwerkers in dienst. Bedrijven die zulke dingen doen, nemen het vaak niet zo nauw met de overige werknemersrechten, zoals veiligheid. Daarnaast is het maar de vraag of de betreffende persoon nu wel verzekerd is als er iets misloopt op het werk.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja daar heb je ook wel een punt...maar ik vermoed dat "meneer" dat bouwbedrijf er zelf wel bijlapt als hij gepakt word.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is er mis met een anonieme brief naar die groepsleiding om mee te beginnen?
Poet
10 jaar geleden
Het mooiste zou zijn dat hij op zichzelf gaat wonen want kennelijk kan hij voor zichzelf zorgen. En het werk dan aanhouden. Waarschijnlijk is de leiding informeren daartoe de handigste weg. Eens met Pelle dus.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb het vanavond nog even met mijn vriendin over de situatie in dit huis gehad. (mijn vriendin woont daar dus) de groepsleiding is wel op de hoogte maar het kan ze niet schelen, dit had ik verkeerd begrepen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat meen je niet : " ...het kan ze niet schelen..." Dan moet je hogerop, naar de directie van de Wajong-uitkering, is dat de Sociale Dienst? Prima dat je dit doet!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja erg he? Daarom kan ik er ook zo kwaad om worden. Maar ja als ik een inkomen had van zo'n €2700 tot €3000 dan kon ik ook wel wat geld missen om de leiding in te palmen, anders zou ik niet weten waarom ze er niets mee doen... Volgens mij moet die link van Crea wel werken. Ik heb die vent daar gemeld, mijn vriendin gaat hetzelfde doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat las ik later, dat is de UWV natuurlijk...
Prima joh, als het twee meldingen zijn, zullen ze er toch wel achteraan gaan. Misschien weet je vriendin tijden dat hij er niet is/gaat werken, kan ze dan ook doorgeven. Echt niet te geloven hoor zoiets, maar dit soort fraude gebeurt al heel lang, dat is bekend, ik begrijp alleen niet dat er niet op gejaagd wordt...
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik geloof wel dat ze daar steeds meer en meer mee bezig gaan. Iemand anders die ik ken had ook alleen wajong. Die jongen kon prima werken (vriend van mijn broer) maar had daar geen zin in. Toen hij op gesprek moest komen had hij zich al een maand niet gewassen een week of 2 geen tanden gepoetst en gore kleren aan gedaan, en heel raar zitten doen alsof hij drugs op had. Zodat die coach zou denken dat hij niet voor zichzelf kon zorgen. Ze zijn er niet in getrapt, hij werkt inmiddels ook, al is het maar voor 12 uur per week, en krijgt hij nog steeds deels een uitkering. Hij heeft er spijt van dat hij zich zo gedragen heeft.

Het beste antwoord

Dit kun je melden op de site van het UWV, dat mag je ook anoniem doen.
http://www.uwv.nl/Particulieren/formulieren/FP14014498.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Duidelijk en goed antwoord, bedankt.

Andere antwoorden (1)

Voor het melden van misbruik uitkeringen in alle vormen kun je op diverse internet site terecht of informatie vinden hieronder vind je er een paar
ronron1212