Wordt hij nog gered?

Als een gevangene de doodstraf krijgt, en hij krijgt een paar dagen vantevoren een hartaanval .
Zal het gevangenispersoneel/artsen dan nog een poging doen om hem te redden?

Edit: de foto die bij deze vraag was geplaatst is door het Moderatieteam verwijderd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag is zeker interessant. Ben echter niet zo weg van het plaatje.Komt waarschijnlijk en door mijn leefdtijd en mijn eigen hartproblemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.
+
Maar beantwoordbaar? Bestaat er een protocol of regel? Belangrijker: wordt die opgevolgd? Wie weet hoe die arts zal voelen en denken? The Green Mile.
Food for thought.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haal a.u.b. die foto weg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@peter..sorry, was niet de bedoeling om te schokeren...zal ik m weghalen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@giweda , op een gebiedende wijs reageer ik niet, je zou nog een hoop kunnen leren van Peter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het ethische dilemma in de Verenigde Staten groter is voor de arts die meewerkt aan de dodelijke injectie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er stond toch zeker weten een A.U.B. tussen en ik werd wel heel naar van die foto, dat heeft geen enkelijke nut en is niet noodzakelijk voor de vraagstelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij mag ie blijven staan Naatje! It's up to you.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou de mods hebben natuurlijk de macht en hebben hem zonder overleg weggehaald, als het me gevraagd was had ik sowieso wel gedaan hoor. maja, als je de macht hebt..........dan doe je toch gewoon waar je zin in hebt? maar idd de foto voegt niets extra's toe...maar dat is met zoveel foto's....maar sommige hebben een streepje voor, andere niet, zo is het nou eenmaal in het leven ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en ineens staat er een edit: LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook zo m'n ervaringen met moderators. Zou 'zonder overleg' een vereiste specialiteit zijn?
I do not judge, I merely wonder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Je bent het Naatje of je bent het niet. Ik heb het niet gemeld,dat is verre van mij,maar may be zijn er anderen die dat wel gedaan hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach, WIE dat is geweest zal me aan mn derriere oxideren, echter had ik zelf al aangeboden om de foto weg te halen, dus enkel een verzoekje was voldoende geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies!

Antwoorden (10)

Absoluut. In de USA tenminste wel. Daar wordt vaak nog op het laatste moment gratie verleend, dus je weet maar nooit.
AWM
14 jaar geleden
Men is zelfs juridisch verplicht om hem te helpen. Door hem aan zijn lot over te laten en hem dood te laten gaan, kan men riskeren dat men zelf vervolgd gaat worden. Terecht ook.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Afhankelijk van waar en wanneer en onder welk rechtssysteem het gebeurt komt dat zeker voor.

Er staat mij bijvoorbeeld iets bij van een van de verdachten in de Neurenbergprocessen na de Tweede Wereldoorlog die er bijna in geslaagd was om zelfmoord te plegen voordat het uiteindelijke vonnis voltrokken kon worden, volgens mij hebben ze die opgelapt en later alsnog opgehangen. Helaas weet ik niet meer precies met welke verdachte dat was, ik lees wel eens wat te veel om het allemaal te onthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Volgens mij moet je in de VS zels in goede gezondheid zijn om geexecuteerd te kunnen worden.
Ik ga nog ff op zoek naar de bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die is zeker erg moeilijk te vinden? ;)
Waarschijnlijk wel,allen omdat het recht zijn loop moet hebben. Als iemand ter dood veroordeeld wordt,door b.v. de strop,dan zal hij ook zo moeten sterven,desnoods wordt ie opgehangen,nadat hij al overleden is. Ik veronderstel,dat zoiets in niet al te geciviliseerde landen zou kunnen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker zie artikel volkskrant:

Man in dodencel gereanimeerd en geexecuteerd
NIET BEKEND, AFP op 12 augustus '95, 00:00, bijgewerkt 15 januari '09, 22:34

Enkele uren voor zijn executie in het Amerikaanse McAlester is de wegens moord ter dood veroordeelde Robert Brecheen (40) bewusteloos in zijn dodencel aangetroffen. Hij had geprobeerd zich met een overdosis kalmerende middelen van het leven te beroven.

AFP

McALESTER (Oklahoma)

Brecheen werd in allerijl naar het ziekenhuis gebracht waar zijn maag werd leeggepompt. Enige tijd later werd hij door de artsen geschikt voor executie bevonden en vrijdagochtend met een dodelijke injectie om het leven gebracht. De gevangenisdirectie: 'Natuurlijk schuilt hierin een zekere ironie, maar wij zijn gebonden door de wet, de wet die hij schond.' Een veroordeelde moet zijn executie bewust ondergaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een ironisch verhaal... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, ook nog: de executie moet bewust worden ondergaan, of ze er ook nog van moeten leren ofzo....
Ja. Dat zijn ze verplicht. Krom maar waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom krom? het moment dat het vonnis voltrokken word is het moment dat hij zal sterven. daarvoor is hij nog een levende persoon, die nog gered moet worden.
Ja, justitiële apparaten hebben niet graag dat het werk hen door een beunhaas uit handen wordt genomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste van jullie concentreren zich op de USA.
Echter:

In 2007 zijn wereldwijd tenminste 1200 mensen geëxecuteerd, dat meldt Amnesty International in een nieuw rapport. In een aantal landen, zoals China, Mongolië, Vietnam, Singapore en Maleisië, gebeurt dit in het geheim.

In het rapport staat dat tenminste 1252 mensen in 24 landen geëxecuteerd zijn en dat tenminste 3347 mensen in 51 landen ter dood veroordeeld zijn. Tussen de 18.111 en 27,562 mensen wachten op voltrekking van hun doodvonnis.

In de meeste Westerse landen is de doodstraf geen straf meer. Alleen in de Verenigde Staten hebben de meeste Staten wel de doodstraf. In de meeste Aziatische en Afrikaanse landen wordt de doodstraf wel uitgevoerd. In Latijns-Amerika wordt de doodstraf alleen uitgevoerd in bijzondere gevallen. In 2005 vonden 94% van de bekende executies plaats in vier landen; China, Iran, Saoedi-Arabië en de Verenigde Staten.
Er zijn nog 68 landen waar de ddostraf wordt gehanteerd en uitgesproken.

Ik ben er van overtuigd (kan dat niet bewijzen) dat in de meeste landen waar de doodstraf nog wordt uitgevoerd de gestraften die een hartaanval krijgen NIET gered worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, artsen zijn dit verplicht volgens hun eed. Overigens mogen artsen volgens diezelfde eed ook niet aan de doodstraf meewerken, maar dat staat er minder expliciet in.