Is het zo dat als je als vandaal maar genoeg schade aanricht je niets hoeft te betalen?

1 auto bekrassen en je betaald de schade.

30 auto's bekrassen en je kunt naar huis......

Aldus de woorden van een meneer de agent in onderstaand filmpje :

http://www.spitsnieuws.nl/archives/video/2010/03/man_bekrast_tientallen_autos.html

Ik vraag me het af. Hoef je bij "teveel" schade dus helemaal niets te vrezen van de slachtoffers en politie????

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt op het volgende. Als je bij de bank 1000 euro leent en niet terug kunt betalen heb jij een probleem, als je 5 miljoen leent en niet terug betaald heeft de bank een probleem.

Het beste antwoord

In het dorp waar ik woon zijn een paar jaar geleden 80 auto's bekrast. De daders zijn schijnbaar bekend of in beeld geweest maar er is verder niets ondernomen.

Reken maar uit, 80 x € 1.500 schade gemiddeld per auto = € 120.000,-

Het was een groepje van een man / vrouw of 4/6 en ze kwamen uit het dorp zelf. Schade dus tussen de € 30.000,- en € 20.000,- per persoon.

Ik ben er zelf nog achterheen gegaan vanwege curieuze opmerkingen van een loslippige "persoon" binnen de gemeente maar de politie was er toen als de kippen bij om me duidelijk te maken dat er "echt geen informatie" was.

De verzekering heeft betaald dus mijn schade is betaald en het was duidelijk dat men de zaak wilde vergeten. het is geen moord en de verzekering heeft veel schade betaald dus wordt het voor de politie ook kiezen.

Einde verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hij zal moeten betalen, wat de agent bedoelt is dat het de vraag is of de dader het kan betalen.
Waarschijnlijk zal er dus jaren geld van zijn salaris of uitkering worden ingehouden.
Maar als hij niks heeft is het fuiten naar je geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En daar draaien wij uiteindelijk weer voor op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, wat is nieuw.
Ik zou het maar niet proberen! Als je gesnapt wordt,zul je moeten betalen. Anders wordt het als je aantoonbaar geen inkomsten hebt.Je kunt dan niet betalen en hoe dat geregeld wordt,ik heb geen idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarborgfonds zal wel betalen, maar die hebben een lang geheugen. Dus als die in de toekomst inkomen heeft weten ze hem te vinden.
gek genoeg zijn de mensen die auto bekrassen ed meestal niet degene die bij unilever een staff-functies vervullen (ja, het verbaasde mij ook). dus heb je een geld tekort als je word genapt met je sleutel in je 3rde audi A8 terwijl je wehkampf nog 100 betalingen schuldig bent voor je plasma.... vandaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is het niet, maar je zo het soms wel denken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dit is niet zo, je bent in een dergelijk geval verplicht al de aangerichte schade te vergoeden. De agent doelt erop dat de schade moeilijk verhaalbaar is op een dader zonder geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de praktijk zal als de dader bekend is men altijd proberen om de schade te verhalen. Maar van een kale kip valt niet te plukken daarom lukt het niet altijd.