Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Alcohol meegegeven aan minderjarige, ben ik strafbaar?

Ik werk achter de kassa en een klant, waarschijnlijk een meisje van 15, kwam alcohol kopen. Toen ik haar vroeg naar haar legitimatie liet ze me de rijbewijs van haar broer (denk ik) zien. Ik vroeg haar natuurlijk of dit klopte, maar ze bleef erop aandringen dat zij het was.. in mijn verwarde toestand heb ik haar de alcohol meegegeven en voel me hier nu enorm schuldig om. Ik werk al 2,5 jaar en heb dit nog nooit ervaren. Wat moet ik doen, of hoe zet ik me hier overheen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Officieel is dit strafbaar, als je dit bij een controle had gedaan had je winkel een probleem gehad (dan moet de leidinggevende naar extra cursussen, er moet een plan van aanpak worden geschreven en bij de derde keer mag er geen alcohol en tabak worden verkocht) bij mij in de supermarkt geldt de regel dat er bij twijfel direct een leidinggevende bij gehaald moet worden, dus als dit nog een keer gebeurt zou ik dat gewoon doen, dan is het ook jouw verantwoordelijkheid niet meer.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@nanamarch, lees het antwoord hieronder van @paulus811. Blaas de zaak niet onnodig op. Maak het probleem niet groter dan het is. Jij bent in de maling genomen door een geraffineerd meisje van 15jaar. Niets om je schuldig over te voelen. Praat even met de leiding van de winkel. Dan weet deze ook van de hoed en de rand en kan zij gelijk goed onder handen genomen worden als zij haar neus nog een keer laat zien. Ook als zij bij wijze van spreken alleen maar voor een pakje koekjes komt. Kan zij een koekje van eigen deeg krijgen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Of dit een antwoord op je vraag is weet ik niet. Maar ik werd als 50 plusser door een hele jonge dame aan de kassa gevraagd...…..? Zij bleek 17 te zijn?
Dus omgekeerde vraag mag zij het wel alcohol en rookwaar verkopen?
LeonardN
5 jaar geleden