Alcohol meegegeven aan minderjarige, ben ik strafbaar?

Ik werk achter de kassa en een klant, waarschijnlijk een meisje van 15, kwam alcohol kopen. Toen ik haar vroeg naar haar legitimatie liet ze me de rijbewijs van haar broer (denk ik) zien. Ik vroeg haar natuurlijk of dit klopte, maar ze bleef erop aandringen dat zij het was.. in mijn verwarde toestand heb ik haar de alcohol meegegeven en voel me hier nu enorm schuldig om. Ik werk al 2,5 jaar en heb dit nog nooit ervaren. Wat moet ik doen, of hoe zet ik me hier overheen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Officieel is dit strafbaar, als je dit bij een controle had gedaan had je winkel een probleem gehad (dan moet de leidinggevende naar extra cursussen, er moet een plan van aanpak worden geschreven en bij de derde keer mag er geen alcohol en tabak worden verkocht) bij mij in de supermarkt geldt de regel dat er bij twijfel direct een leidinggevende bij gehaald moet worden, dus als dit nog een keer gebeurt zou ik dat gewoon doen, dan is het ook jouw verantwoordelijkheid niet meer.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@nanamarch, lees het antwoord hieronder van @paulus811. Blaas de zaak niet onnodig op. Maak het probleem niet groter dan het is. Jij bent in de maling genomen door een geraffineerd meisje van 15jaar. Niets om je schuldig over te voelen. Praat even met de leiding van de winkel. Dan weet deze ook van de hoed en de rand en kan zij gelijk goed onder handen genomen worden als zij haar neus nog een keer laat zien. Ook als zij bij wijze van spreken alleen maar voor een pakje koekjes komt. Kan zij een koekje van eigen deeg krijgen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Of dit een antwoord op je vraag is weet ik niet. Maar ik werd als 50 plusser door een hele jonge dame aan de kassa gevraagd...…..? Zij bleek 17 te zijn?
Dus omgekeerde vraag mag zij het wel alcohol en rookwaar verkopen?
LeonardN
5 jaar geleden
Om alcohol en/of tabak te verkopen moet je minstens 16 jaar zijn.

Antwoorden (3)

De verantwoordelijkheid ligt uiteraard vooral bij het meisje zelf. Als ze doet alsof ze 18 is, moet ze zich ook als 18-jarige gedragen. Je hebt een fout gemaakt, maar fouten zijn om van te leren. Dus....volgende keer geef je niets mee als je twijfelt aan de echtheid van de legitimatie en houdt je voet bij stuk. Verder niet meer over piekeren, je hebt slechts een fout gemaakt en dat doen we allemaal wel eens.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
De verantwoordelijkheid bij de verkoop van alcohol ligt voornamelijk bij de verkoper (de winkel).
Je hoeft je niet schuldig te voelen, want je hebt gedaan wat je moest doen en dat is naar een legitimatiebewijs vragen. Het blijft altijd lastig om in te schatten of het wel is van de persoon die koopt, of het document echt is etc., maar je bent tenslotte geen douane ambtenaar en expert in legitimatiebewijzen.

Het lijkt me goed dat je dit met de manager bespreekt en voorstelt dat bij twijfel aan een legitimatiebewijs er een tweede persoon naar kijkt. Die tweede persoon zou dan een korte training kunnen volgen waar op gelet moet worden. Dat werkt twee kanten op, de supermarkt kan aantonen dat het alcoholbeleid serieus wordt genomen en dat zal zeker schelen in eventuele boetes, bovendien zullen jongeren die de boel willen 'flessen' wel twee keer nadenken als ze weten dat er streng gecontroleerd wordt.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+plus, prima compleet antwoord. Alles wat nog meer gezegd wordt doet niet ter zake en schept alleen verwarring.
Ben ik strafbaar?
Nee, de winkel (die is de verkoper in deze) is strafbaar.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/vraag-en-antwoord/alcoholbezit-jongeren-in-het-openbaar
Verkoop van alcohol vanaf 18 jaar
Verkopers mogen geen alcohol aan je verkopen als je nog geen 18 jaar bent. Verkopers kunnen een boete krijgen als zij alcohol verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Het is daarom onderdeel van het werk van bijvoorbeeld caissières om bij de verkoop van alcohol alle jongvolwassenen te vragen naar hun leeftijd.

Jij en het meisje zijn niet strafbaar, althans niet bij de verkoop. Het meisje werd pas strafbaar toen ze met de fles naar buiten liep.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/vraag-en-antwoord/alcoholbezit-jongeren-in-het-openbaar
Alcohol onder de 18 in de supermarkt
Heb je in de supermarkt alcohol bij je en ben je jonger dan 18 jaar? Dan ben je niet strafbaar. Dit is een uitzondering in de wet. Maar loop je naar buiten met alcohol, dan riskeer je een boete.

---

Als dit geen onderdeel was van een controle is er niets aan de hand. Als dit wel een onderdeel van een controle was en dit was de enige keer dat er alcohol werd verkocht aan een minderjarige zal het ook wel overwaaien. Je baas zal dan een waarschuwing krijgen. Enige wat je nu kan doen is je er overheen zetten en er van leren. De volgende keer jezelf niet zo snel onder druk laten zetten, of gewoon even iemand erbij halen als je de zaak niet vertrouwt. Je hebt geen plicht om iemand iets te verkopen, dus je kan gewoon rustig besluiten de verkoop niet zomaar door te laten gaan. --Ik haal mijn manager er even bij-- schrikt waarschijnlijk al af.

Vraag bij je baas aan of jij of al het verkopend personeel een training kan volgen.
LeonardN