Welke nationaliteit heb ik als ik in Belgie ben geboren maar mijn ouders allebei in een ander land zijn geboren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat staat op je paspoort en/of id kaart.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welke nationaliteit hebben de ouders, dat is wel van belang.

Het beste antwoord

In België zijn er meerdere mogelijkheden.

*Heeft van je ouders de Belgische nationaliteit (dat is vaak het geval als je er lang woont)? Let op: nationaliteit is iets anders dan etniciteit. Je kan gerust een Zweed (qua etniciteit) zijn met de Belgische nationaliteit of een Marokaan met de Belgische nationaliteit of Vlaming (of dat een specifieke etniciteit is weet ik niet) met de Belgische nationaliteit. Dan heb je in beginsel gewoon de nationaliteit van België.

*In België krijgt je niet altijd door geboorte de nationaliteit. Dat krijg je in België wel als je stateloos drijgt te worden en soms kunnen je ouders daarmee ook de nationaliteit krijgen (de omgekeerde situatie als bij het vorige punt). Dit is bepaald in het Zambrano arrest (dit zijn echter uitzonderingen).
*Je kan als ik op Wikipedia kijk ook de Belgische nationaliteit door geboorte krijgen, als je huidige nationaliteit drijgt te verliezen voor 28e.
*Een andere optie is dat je ouders voordat je werd geboren lang (ca. 5 jaar) in België woonden (zie Wikipedia voor de details)
*Als je ouders erom hebben gevraagd dat je de Belgische nationaliteit kreeg voor je 12e verjaardag en10 jaar in België woonden. Dat lijkt me in jouw geval misschien ook opgaan. Hoe dit precies werkt en wat dat verzoek precies inhoudt weet ik niet.

Daarnaast zijn er tal van andere manieren om de Belgische nationaliteit te krijgen.
Verder kan je nog meer nationaliteiten hebben dan de Belgische, dat is afhankelijk van de nationaliteit van je ouders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Gewoon Belg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je ouders de Nederlandse nationaliteit zouden hebben,:zou je Nederlander zijn, ongeacht het land van geboorte.
Computoon