Kun je van WWB naar IVA uitkering met autisme?

Moeder heeft recent op 53-jarige leeftijd diagnose autisme, plus fobieën te horen gekregen. Heeft hiervoor altijd een WWB-uitkering gehad en nog steeds, geen arbeidsverleden door haar beperkingen. WWB geeft hoop onbegrip en geharrewar jegens haar toestand. Kan zij "overstappen" van WWB naar IVA? Of blijft ze door geen arbeidsverleden in WWB? Ze is al eens 100% afgekeurd maar krijgt toch aanbiedingen voor arbeidsparticipatie via haar klantmanager.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Het beste antwoord

Voor een IVA-uittkering is het noodzakelijk dat er een arbeidsverleden is.
IVA staat voor regeling Inkomensvoorziening Volledig duurzaam Arbeidsongeschikten. Uw moeder heeft geen arbeidsverleden en komt daarom niet in aanmerking voor een IVA of WIA uitkering.

Toelichting: Mensen die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt raken, krijgen een IVA-uitkering van 75% van het laatstverdiende LOON "Volledig" betekent: meer dan 80%. "Duurzaam" betekent: geen of slechts een geringe kans op herstel.

Indien in de eerste twee jaar van ziekte reeds duidelijkheid is dat er sprake is van een volledige en duurzame arbeidsongeschiktheid dan kan een vervroegde WIA-uitkering worden aangevraagd. De criteria die het UWV bij toetsing hierbij hanteert zijn zeer streng. Deze vervroegde WIA-uitkering heet IVA-uitkering.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!