mogen echte namen in een boek gezet worden indien ik het anoniem schrijf ?

Ik ben een tijdje bezig aan een biografie over mijn leven.
Daarvan zal er gesproken worden over seksueel mishandelingen, pesterijen en zeldzame ziekte. Normaal was ik die boek aan het schrijven onder mijn eigen naam .
Maar ik botst elke keer tegen een muur aan de namen zijn daarin wel veranderd maar toch moet ik dingen uit laten zoals mijn zus en moeder enz.... kun je moeilijk een andere naam aan geven. Indien ik alles zou schrijven zou ik schending van het privé leven doen, waarvoor ik dus een straf kan krijgen. Nu ben ik het boek terug aan het herschrijven want heb er teveel uit gelaten wat niet goed voelt. Ga nu de boek dus anoniem uitbrengen onder een artiestennaam en de namen in dat boek zullen ook nog eens veranderd zijn of mogen dan de echte namen in dat boek indien het toch anoniem is geschreven ?
Het boek zal herschreven worden door iemand anders die veel beter met letters overweg kan dan ik. Dus haar naam zal ook als auteur in dat boek komen + mijn artiestennaam dan. Mijn vraag is mogen de echte namen in dat boek staan indien die toch anoniem is geschreven ?

Toegevoegd na 2 minuten:
Bedoeling van mijn boek is dus dat er veel tips zullen in bewerkt worden om ander slachtoffers van seksueel mishandeling te helpen + ook pesterijen en dodelijke ziekten. Op het einde van het boek zullen heel wat tips in staan. Daarom wil ik deze biografie schrijven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
7.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat nou als je boek een succes wordt, moet je dan vermomd je boek signeren in de bieb of boekhandel? anders zal je herkend worden en is de link naar je fam snel gelegd....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@heksje, het signeren geschiedt uiteraard door de ghostwriter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind echte namen voor mezelf makkelijker als ik mijn boek schrijf met valse namen geraak ik er zelf niet meer aan uit. Heb daar wat problemen mee

Het beste antwoord

Voornamen zijn in de regel inwisselbaar en komen vaak zo veel voor, dat je daaraan eigenlijk niet snel kunt zien om wie het zou moeten gaan. Wat je moet zien te voorkómen is dat de mensen in het boek herkend kunnen worden. Op welke wijze dan ook.

Dus sowieso geen echte achternamen gebruiken, en met voornamen vooral oppassen met combinaties van aparte voornamen. Moeder Jolanda en dochter Esther bijvoorbeeld zullen beduidend meer voorkomen dan moeder AnneFieke en dochter Zamira, om maar een paar wilde zijstraten te noemen. Het beste kies je dus voor zo neutraal mogelijke, veel voorkomende namen. Uit bescherming van de personen in kwestie, maar zeker ook uit bescherming voor jezelf.

Vaak is het ook verstandig het verhaal in een andere stad/dorp te laten plaatsvinden, eventuele niet-bestaande gezins- of familieleden of huisdieren toe te voegen die verder geen rol hoeven te spelen alles wat je kunt doen om de anonimiteit van die personen te garanderen.

Dat hoeft alleen maar NIET, als de personen in kwestie toestemming hebben gegeven voor herkenbare publicatie. Maar zelfs dan is het eigenlijk wel gebruikelijk om het wel te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja van 85% heb ik wel de goedkeuring uiteraard van het pedofiel netwerk niet uiteraard. en Moeder en zus ook niet. Voor de rest mag ik iedereen vermelden. Vind je tekst heel mooi geschreven en heel duidelijk , dus ik kan de boek schrijven anoniem met de echte voornamen dan ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ALLEEN als de voornamen anoniem /veelvoorkomend genoeg zijn. Tenslotte loop je ook met fictieve namen het risico dat je net een bestaande combinatie hebt die op een iemand anders bekende situatie toepasselijk is.
Je uitgever / ghostwriter heeft overigens ongetwijfeld vaker met dat bijltje gehakt, dus zal je meer kunnen vertellen over wat gebruikelijk, toelaatbaar of juridisch toegestaan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je om de mooie info

Andere antwoorden (5)

Zodra voor en achternaam worden gebruikt is het traceerbaar. Dus verboden of je moet toestemming van de genoemde personen hebben. Je artieste naam is geen dekking iedereen komt achter je echte naam.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel meer een anonieme naam dus een naam die niet bestaat
ronron1212
13 jaar geleden
Zolang de namen fictief zijn is het geen probleem
Als ik het zo ff lees, mag je geen namen noemen, en ergens vermelden dat namen fictief zijn enz er zijn van die regels voor.

Als je namen gaat noemen kunnen het zware beschuldigen zijn en zou je er wel eens veel problemen mee kunnen krijgen maakt niet uit wie het schrijft.
Anders zou je misschien misstanden. Eerst moeten melden of aangeven.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook niet alleen de voornaam? ik noem geen achternamen of zo. Boek zal anoniem geschreven zijn als je dus een boek anoniem schrijft kan dit ook niet?
Dat is niet erg eerlijk. Jij bent niet te traceren en anderen wel.
Als je die personen wilt aanklagen moert je dat met open vizier doen en dan nog kan je voor smaad aangeklaagd worden. Doe je het anoniem en ze weten je te achterhalen dan krijg je bij een veroordeling wegens smaad nog een hogere straf.
Het is jouw bedoeling om anderen te helpen. Die anderen zijn helemaal niet gebaat bij de echte namen maar bij de situatiebeschrijvingen. Dan is het helemaal niet erg als dat onder gefingeerde namen gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat alleen over de voornamen bijvoorbeeld. Gisteren kwam bob bij me eten en het was heel gezellig. Dus als de boek anoniem is geschreven en de echte naam Bob is waarvan elke naam wel paar duizenden mensen kunnen zijn mag dit dan ook niet ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als Bob niet te herleiden is, dan mag het wel. Maar waarom moet je per sé de echte naam gebruiken. Je kan toch d.m.v. zoek en vervang Bob veranderen in bijvoorbeeld Gerard.
Je zult veel moeten aanpassen. Namen van personen, bedoel ik. Anders wordt straks je boek verboden en uit de handel gehaald als een van de genoemde personen daar een rechtszaak voor begint. En dan is je werk voor niets geweest.

Wat je wel kunt doen. Goochel met de letters van de echte naam en maak daar een nieuwe naam van.

Siem Bakker = Sem Baker of Mesi Braker

Toegevoegd na 56 seconden:
Succes met je boek trouwens. Heftig Ritchie, jouw leven. Hoop dat het je nu goed gaat!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is ook een goede tip dat ze toch gelijken op de naam. Zal daar eens over nadenken. Ja gaat goed met me nu uiteraard haal je veel mee in je onderbewustzijn van vroeger en neem je dat mee voor de rest van je leven. Toch heb ik daarin ene uitweg kunnen vinden waardoor het nu wel makkelijker gaat. Hartelijk dank
Als de mensen waar je over schrijft zichzelf (of anderen) kunnen achterhalen kan je aangeklaagd worden voor laster. Een artiestennaam is leuk, maar zodra er aangifte gedaan wordt maken ze (je uitgever) je eigen naam bekend.
Ik zou andere namen schrijven. Je geeft zelf aan dat je het schrijft om anderen te helpen, dan zijn de originele namen niet van belang.