Mag een bedrijf diefstal op het personeel verhalen?

Bij een restaurant is een klant weggelopen zonder te betalen. Nu heeft volgens mijn dochter het restaurant de regel dat, ze hier beter op moeten letten. En het dus de complete rekening van haar prop/tip ingehouden word. Dit kan toch niet zomaar. En ook niet in arbeidsvoorwaarden opgenomen worden? Deze heel graag met een link.

11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, die regel gold ook voor mijn dochter. Ik denk dat ze dat doen om te voorkomen dat personeel vrienden zonder te betalen laten gaan.
Bij mijn dochter is het eenmaal voorgekomen en het is toen bij een waarschuwing gebleven. Gasten kunnen heel sneaky te werk gaan. Bij m'n dochter gingen ze zogenaamd even een sigaretje roken en lieten een tas staan. Ze kwamen nooit meer terug en in de tas zat alleen een aansteker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'laat gaan' moest er staan.
Frimu2
11 jaar geleden
Ja een regel maken.... en wettelijk mogen hanteren is een groot verschil. In theorie zou je dan beter niet bij een autohandelaar kunnen werken, want als het daar gebeurd is het risico voor het personeel helemaal niet te overzien..... Bovendien vind ik het volle pond verhalen dan ook heel eenzijdig handelen. (Uiteindelijk maken ze dan ook nog eens winst over de rug van het personeel )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het schandalig als ze dit ECHT doen, tenzij het duidelijk is dat het personeel heeft lopen slapen.
Frimu2
11 jaar geleden
Ach het was een drukke hectische dag... Restaurant vol is bij mij dan uberhoubt geen definitie van slapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe voller het restaurant hoe moeilijker dit te zien is maar aan de andere kant heb je op zo'n drukke dag ook meer inkomen gehad. Dus eigenaar heeft altijd alleen de voordeeltjes!

Antwoorden (4)

Het personeel kan nooit opdraaien voor de schade die het veroorzaakt.
De werkgever blijft altijd verantwoordelijk.
Je kan gaan zoeken in de arbeidswetgeving om dat artikel te vinden.
Ik heb geen link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraagsteller vraagt toch echt om een link!
Vervelend , ja er zijn restaurant 's waar medewerkers met geld tas rond lopen (liepen) in de oude tijd zelf verantwoordelijk voor de pus (de fooi) en de min verkeerd afgerekend . Maar inhouding op salaris kan alleen na waarschuwing en aantoonbaar onachtzaamheid . Maar hier is het inhouden op fooi lees ik ja daar zit m nou net de kneep werkgever kan dat altijd hoe mogelijk onsympathiek ook inhouden om kas tekorten te neutraliseren . Maar een goed open eerlijk gesprek kan de lucht klaren werkgever wil waarschijnlijk het signaal geven let beter op ! En ja het is makkelijk zeggen klant ging weg zonder tebetalen. Laat je dochter uitleg vragen wat ze verkeerd heeft gedaan en wat de afrekening disciplines bij dat bedrijf inhouden en of ze echt iets verkeerds heeft gedaan . Zeg een sigaretje roken terwijl klanten nog in de zaak zitten , achter haar tel checken ,enz . Pleeg hoor en wederhoor . Ieder verhaal heeft 2 kanten . Succes . Geen link .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diefstal door een klant (en 'eten zonder betaling' is een vorm van diefstal) komt normaal gesproken voor rekening van de werkgever, omdat het een bedrijfsrisico is.

Anders wordt het wanneer sprake is van 'opzet' of 'bewuste roekeloosheid' van de kant van de werknemer. Dan kan de werkgever het bedrag inhouden op het salaris van de 'schuldige' werknemer. Maar opzet of bewuste roekeloosheid mag niet te vlug worden aangenomen, al hebben sommige werkgevers die neiging. Bovendien lijkt het me bij een restaurant moeilijk aan te tonen wie 'de' schuldige is, tenzij ieder personeelslid een aantal tafelnummers heeft toegewezen gekregen waarvoor hij/zij verantwoordelijk is.

Mag de werkgever ter compensatie een greep uit de fooienpot doen? Nee:
"Fooien zijn geen loon aangezien zij door derde en zodoende niet door de werkgever worden betaald. Een werkgever heeft geen recht op de fooien die een medewerker ontvangt en kan afdracht daarvan niet vorderen. Van afdracht aan de werkgever is geen spraken, als het geld in een fooienpot voor het personeel wordt gestopt. Dan dient de werkgever hierover geen enkele zeggenschap te hebben. Een werkgever kan een medewerker niet verplichten om aan een dergelijke fooienpot mee te doen, ook niet in een arbeidsovereenkomst of ander contract. Het is niet toegestaan om voorwaarden te verbinden aan de besteding van fooien, waarbij fooien worden gezien als overige inkomsten van de werknemer (art 7:631-2 BW)."

Hoewel het zo niet wordt genoemd, zou je het als diefstal door de werkgever kunnen beschouwen als hij bij wijze van 'collectieve straf' gelden aan de fooienpot onttrekt.
Computoon
11 jaar geleden
Nee, dat mag niet verhaald worden op het personeel. De CAO regelt dit niet. Dit valt onder het ondernemersrisico.
Alle arbeidsvoorwaarden staan trouwens in de CAO en een dergelijk belastend beding ( stel dat dat al in een contract zou zijnopgenomen)is sowieso nietig en in strijd met de wet.