Mag de politie mijn zoon ( 14 jaar ) laten blazen op een alcohol tester?

Mijn zoon van 14 jaar is net thuis gekomen met het verhaal dat hij moest blazen op een alcohol tester onderweg naar huis. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
burgos
11 jaar geleden
sorry,U moet blij zijn dat de politie dat doet.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
staan 14-jarigen dan boven de wet?

Antwoorden (4)

Waarom zou dat niét mogen? Ook een veertienjarige kan voor onveilige situaties in het verkeer zorgen wanneer hij na het drinken van alcohol zich niet naar huis laat brengen. Hij mag als hij onder invloed staat niet meer gaan fietsen. Hoe oud hij is maakt daar niets om uit.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De politie mag dat wel doen, want het maakt niet uit hoe oud hij is.
Amadea
11 jaar geleden
Dat schrijf ik toch?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord!! Kan helaas niet plussen even.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch een +, al begin ik te twijfelen of het nu wel of niet mag.
Amadea
11 jaar geleden
Wat denk jij dan? Dat de politie die aan het controleren is eerst vraagt naar het identiteitsbewijs van de jongeman, en nadat ze hebben gezien dat hij 14 is en geen 16 zeggen oké, fiets maar door?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste staat nergens dat de jongen op de fiets was, maar buiten dat om, twijfel ik door het antwoord van Pelle.
Amadea
11 jaar geleden
Inderdaad wordt er geen vervoermiddel genoemd. Maar waar de politie normaal gesproken alcoholcontroles houdt dat is op de weg, waar verkeer rijdt. En aangezien een 14-jarige geen ander vervoermiddel dan de fiets mag gebruiken, ga ik ervan uit dat hij op die manier naar huis ging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt ook wel, alhoewel er ook verkeer mag komen waar voetgangers mogen komen, maar zolang de vraagsteller niks prijsgeeft kunnen we er nog niet echt over oordelen.
Ik zeg niet dat jouw antwoord fout is, ik twijfel alleen. Maar je hebt toch een + dus bekijk het van de zonnige kant :D
De politie mag bijna iedereen aanhouden voor een blaastest, het maak niet uit hoe oud hij is maar het mag wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'bijna iedereen'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste mensen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie mogen ze dan niet aanhouden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diplomaten. En mensen van het leger toch niet???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is in deze zin niet "aanhouden" maar "staande houden." Aanhouden is de officiële term voor arrestatie.
Ik heb zitten zoeken maar volgens mij mag dat niet zo maar. Ik vond een link van bijna 4 jaar geleden waar uit blijkt dat dat niet zomaar mag: Op dit moment is er geen wettelijke basis voor een verplichte blaastest voor jongeren. Verplichte blaastesten zijn alleen toegestaan bij controles in het verkeer.

http://www.stap.nl/nl/nieuws/laatste-nieuws.html/3454/481/politie-nog-niet-uit-blaastest-jongeren#p3454

Blijkbaar mag je wel een blaastest doen op een schoolfeest: http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/12_december/15/binnenland/campagne_van_start_alcohol_jongeren.xml

Jouw zoon bestuurde (neem ik aan) geen auto en zomaar op straat mag dan niet. Ik kan nergens vinden dat in die vier jaar het opeens WEL zou mogen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tweede link was verkeerd: http://www.gelderlander.nl/regio/maasland/schoolfeest-blaastest-voor-420-jongeren-1.3053230
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle jongeren mogen geen alcohol drinken en als de politie een vermoeden heeft mogen ze dus best een blaastest afnemen
http://www.hetccv.nl/binaries/content/assets/ccv/dossiers/alcoholbeleid/infosheet-praktijkvoorbeelden-blaastesten.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar met de nieuwe alcoholwet zal dit veranderd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jongeren mogen wel alcohol drinken maar niet in het openbaar in bezit hebben!
Ivana
11 jaar geleden
Onder invloed fietsen mag ook niet, dus in zo'n geval kan de politie ook een blaastest afnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef je toch een plus, ik twijfel er ook aan of dit mag. Ze staan toch raar te kijken als ze elke fietser die de stad uit komt even laten blazen..
ronron1212
11 jaar geleden
Ja het kan toch je mag ook niet fietsen met te veel drank op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het tijdstip ook een beetje maf hoor: vrijdagmiddag? Verder: zat die jongen op de fiets? Was het een politiefuik? Was het een actie van 1 agent die iemand wilde pesten? Waar werd gecontroleerd? Zag die jongen er zichtbaar dronken uit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Pelle.
Politie houdt regelmatig blaasacties waarbij men onderzoekt hoeveel alcohol jongeren ophebben. Dit is dan vaak in samenwerking met GGD/ verslavingszorg en gemeente. Is dan vrijblijvend, maar ik heb nog nooit een jongere gehad die weigerde.
Kan het niet zo'n blaasactie zijn geweest?