Uit de Randstadrail gehaald voor een controle, mag dit?

Gisteravond heb ik de laatste randstadrail gepakt richting de stad. Halverwege kwamen er 8 RET mensen de randstadrail in en vroegen om het vervoersbewijs. Ik gaf de man netjes mijn vervoersbewijs waarop hij vervolgens de kaar niet kon lezen met het apparaat. Vervolgens vroeg de controleur mij om uit te stappen, waarop ik hem vertelde dat het de laatste randstadrail was naar de stad. De man stapte uit met mijn ov-kaart waardoor ik wel verplicht was om uit te stappen aangezien die mijn kaart had. Na een aantal keer proberen deed mijn kaart het en was alles in orde. Echter kon ik vervolgens lopend (40 minuten) naar de stad. Ik vroeg de meneer om zijn identificatiebewijs die hij niet wou geven en mij zijn nummer gaf. Dit nummer heb ik echter niet kunnen controleren dus het kan ook zo maar een nummer zijn geweest.

Wat kan ik doen in mijn geval? Ik wil dit niet zomaar accepteren, kan ik een klacht indienen? Heeft dit nut? Welke stappen kan ik nog ondernemen?

Ik hoop dat iemand antwoord heeft op mijn vragen, het is vooral dat gevoel van onmacht dat bij mij heerst op zo'n moment.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Wat een schandalige gang van zaken! Ik zou er zeker een klacht over indienen, maar omdat je geen "aantoonbare schade" hebt geleden, kun je hooguit om excuses vragen. RET is een zelfstandig bedrijf binnen de gemeente Rotterdam. Je zult je dus in eerste instantie tot de RET moeten wenden. Bovendien zou ik de klacht (voornamelijk ter kennisgeving) ook naar de gemeente Rotterdam en eventueel de betrokken wethouder en raadscommissie sturen. Mocht dat niets opleveren, dan kun je je met klachten over het OV wenden tot het OV-loket, waar de Ombudsman de klacht zal behandelen:
http://www.ovloket.nl/?ac=CMS+Version%3A+Default
Pieter2011
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Frustrerend hoor, dat soort situaties! Het vervelende is dat je bij zulke organisaties (zoals vervoerbedrijven, energiebedrijven, providers e.d.) bijna altijd aan het kortste eind trekt. Fouten toegeven schijnt heel moeilijk te zijn. Het enige waar ze een bloedhekel aan hebben is negatieve publiciteit! Dat wil nog weleens helpen om een beetje druk op de ketel te zetten. Als klant die zoiets heeft meegemaakt houd je er toch een gevoel van machteloosheid en frustratie aan over. Dat is tenminste mijn ervaring nadat ik door de NS met een kluitje in het riet werd gestuurd.

Andere antwoorden (2)

Controleurs van bv een RET hebben beperkte bevoegdheid (boa). En gaan snel het boekje te buiten. Een legitimatiebewijs dient altijd getoond te worden op verzoek. Klacht indienen dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze gang van zaken is incorrect.
De betrokken controleur had zich voor die tijd moeten legitimeren.
Daarnaast doordat u door onterecht uit het voertuig bent gezet,( u had immers een geldig vervoersbewijs ) heeft u uw laatste rit gemist, daarvoor had de vervoerder op zijn minst voor vervangend vervoer moeten zorgen.
Gebeurt wel vaker dat er dan een taxi gebelt wordt.

U kunt hiertegen zeker een bezwaar aantekenen.
Als u kunt aangeven het Lijnnummer, het tijdstip, plaats van incident en het liefst de naam van de betrokken controleur alsmede eventuele getuigen, dan staat u zeker sterk.

Klachten en klachtenprocedures kunt u vinden op;
http://www.ret.nl/Service-en-Verkoop/Klantenservice-mobiel/Vraag-opmerking-klacht.aspx

Ondanks wat menig mens ook verteld, de betrokken functionaris zal zijn verhaal moeten doen.
Daar de klachtenprocedures binnen het vervoersbedrijf pas worden afgesloten als de desbetreffende functionaris deze heeft ondertekend en heeft geretourneerd aan de vestigingsmanager.
Als de klacht gegrond wordt verklaard dan krijgt u daarover bericht, de eventuele voortvloeiende sancties tegenover de betrokken functionaris natuurlijk niet.

Wat u voor een eventuele compensatie krijgt kan ik helaas niet zeggen.