Hoe kan een dakloze zijn WW-uitkering ontvangen?

Een vriendin is werkloos. Ze heeft wel vele jaren gewerkt, dus voorlopig krijgt ze nog een WW-uitkering. Die is echter niet hoog genoeg om een woning, of zelfs maar een kamer, te kunnen huren. Daarom woonde ze tot voor kort antikraak, omdat dat het goedkoopste was en omdat daarvoor geen wachtlijst van enkele jaren bestaat.

Begin van deze maand moest ze echter haar antikraak-appartementje verlaten. Nu is ze officieel dakloos; ze logeert nu eens bij een familielid, dan eens bij een vriend, net wie haar een paar dagen onderdak wil geven.

Nieuw antikraak is op korte termijn niet te vinden. Voor een sociale huurwoning geldt een wachtlijst van meerdere jaren. De gemeente verwijst haar naar de daklozenopvang.

Onlangs belde het UWV haar. Ze is nergens ingeschreven, en daardoor zal ze haar WW-uitkering kwijtraken. Ze heeft wel een postadres, maar dat is niet voldoende: ze moet echt ingeschreven staan in de GBA (Gemeentelijke BasisAdministratie) als inwoner van een gemeente.

Mijn vraag is nu: hoe kan zij toch haar WW-uitkering behouden? Of, meer specifiek: hoe doen (andere) daklozen dat?

Cryofiel
7 jaar geleden
in: Wetgeving
7.7K
Erna55
7 jaar geleden
Meestal is een postadres ( briefadres) voldoende om een WW te ontvangen. Het UWV vindt in dit geval een briefadres blijkbaar niet voldoende. Mogelijk zijn er plaatselijke verschillen.
De rijksoverheid adviseert om met het UWV te overleggen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"De gemeente verwijst haar naar de daklozenopvang."
Deze hebben toch een adres?
En dat is dan ook de woon en verblijf plaats.
erotisi
7 jaar geleden
Misschien kent ze vrienden die een ruimte van hun huis willen onderverhuren. http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en-huren/144060-onderhuur-van-studentenkamer-hoe-werkt-het.html
Cryofiel
7 jaar geleden
@Moordigger, ze heeft liever onderdak bij vrienden en familie dan bij een daklozenopvang - en daar kan ik goed inkomen. @erotisi, daar is ze naar op zoek. Tot nu toe zonder resultaat.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Wat een idiote catch-22 eigenlijk ...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als aanvulling op de reactie van Erna:
http://www.opvang.nl/site/item/inschrijven-van-dakloze-mensen-in-de-basisregistratie-personen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Cryofiel, dat kan ik mij ook wel inkomen.
Maar tot die tijd... Je moet wat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het een officieel postadres of te wel een GBA geregistreerd briefadres?
Cryofiel
7 jaar geleden
@theod, ik heb het even gevraagd. Ze blijkt nog geen postadres te hebben. Wel aangevraagd, samen met het familielid waar ze het postadres wil hebben. Maar de gemeente moet er eerst over beslissen. Een postadres blijk je namelijk alleen te krijgen als je kunt aantonen dat deze situatie (dus: wel een postadres maar geen adres waarop je bent ingeschreven) slechts tijdelijk is. En dat kan ze dus niet aantonen...
erotisi
7 jaar geleden
Toch ben ik wel benieuwd in hoeverre een gemeente die eist dat iemand een GBA regstratie moet hebben ook juridisch afdwingbaar is cq juridisch aangevochten kan worden. "Voor het UWV is de rechtmatigheid van de uitkering meestal niet gekoppeld aan
het adresgegeven. Afnemers van de GBA waaronder het UWV kunnen een juiste
inschrijving in de GBA niet afdwingen. " De minister echter stelde:
"Zoals aangegeven acht ik het niet acceptabel dat mensen zich onvindbaar kunnen
maken voor de overheid en tegelijkertijd wel een uitkering van diezelfde overheid
ontvangen. Ik zal daarom het UWV en de SVB verzoeken de groep
uitkeringsgerechtigden, die in de GBA als „Vertrokken onbekend waarheen‟ staan
geregistreerd, aan te schrijven en hen mede te delen dat de uitkering wordt
gestopt als zij hun registratie bij de gemeente niet binnen redelijke termijn op
orde brengen. Er zal ook een terugmelding aan de gemeente worden gedaan.
Bij nieuwe aanvragen wordt de uitkering niet in behandeling genomen als mensen
in de GBA geregistreerd staan als „Vertrokken onbekend waarheen‟. Voorts ben ik
voornemens te regelen voor alle uitkeringsgerechtigden met deze status dat de
uitkering tijdelijk wordt opgeschort totdat de registratie in de GBA op orde is." Maar in hoeverre het standpunt van een minister dwingend is of dat tegen dat beleid succesvol kan worden geprocedeerd, weet ik niet. https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2011/07/08/beantwoording-vragen-over-de-relatie-tussen-registraties-van-uwv-en-gba/vragen-over-de-relatie-tussen-registraties-van-uwv-en-gba.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze logeert nu eens hier, dan weer daar, schrijf je. Is er niet één persoon waar ze het meeste verblijft en waar ze zich in zou kunnen schrijven? En desnoods drie weken later weer bij een ander, als ze op dat moment weer ergens anders zit, en dan weer een adreswijziging sturen naar het UWV? Ik heb een beetje iets soortgelijks meegemaakt met een vriendin, maar dat ging om Bijstand (en er zijn meer daklozen die WWB ontvangen dan WW, blijkbaar - op zich niet verbazingwekkend natuurlijk - ) én zij wilde zich juist níet inschrijven op (één van haar) tijdelijke verblijfadres(sen) omdat ze dan 7 of 8 jaar(!) inschrijftijd voor een huurwoning zou kwijtraken en ze dan een nog veel groter probleem zou hebben. Was misschien nog geen catch-22, maar wel een idioot dilemma tussen je netjes aan de wet houden en járenlang dakloos zijn, of een beetje wat begrippen oprekken (en wanneer gast 'logeren' nu exact over in 'inwonen'?) en de kans op een normaal leven behouden.
Cryofiel
7 jaar geleden
Nee, elk van haar verblijfadressen ondervindt nadeel als zich een extra persoon daar inschrijft. Denk aan korting op uitkeringen, of zelfs het niet toegestaan zijn van een extra inschrijver.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ken je de site gripop.eu? Hans daar die overigens ook hier al eens iets over schreef , kan je verder helpen denk ik?
http://www.svcafe.nl/column/toezicht-op-de-naleving-van-de-wet-basisregistratie-personen/
Niet gelijk DE oplossing, maar hopelijk onderweg naar en als ze nog wat spaargeld heeft dan bv een kleine woonboot kopen.? Ps veel ligt ook aan de gemeente waar ze nu woont uiteraard + instelling van de mensen( vrienden) waar ze bv kan verblijven tot meer zekerheid mogelijk wordt.
De meerkosten van briefadres zijn merendeels fiscaal en die kan ze via zelfgemaakt contract tussen vrienden ( gepensioneerden met eigen huis) bv) ook omzeilen en controle laten doen door jurist bv.?

Antwoorden (1)

Een dakloze kan een UWV uitkering krijgen zodra deze met een briefadres (voorheen postadres) een inschrijving heeft in het GBA.

De enigste verplichtingen aan een briefadres zijn dat de bewoner (ingeschreven persoon) er mee akkoord gaat, de post bewaard en de dakloze regelmatig de post ophaalt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Dat blijkt dus niet zo te zijn. Het UWV accepteert geen postadres. Alleen een adres waarop ze echt staat ingeschreven is acceptabel om de uitkering te kunnen ontvangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weet je wel zeker dat het persoon nog wel ingeschreven staat? Veel gemeentes hanteren een maximale inschrijfduur om misbruik te voorkomen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Deze persoon staat nergens ingeschreven - dat is juist haar probleem.