mag in een wettelijk bindend document een afkorting gebruikt worden die niet algemeen bekend is?

In een document van een zorg verstrekken staan een aantal afkortingen, deze afkortingen worden nu gebruikt om een bepaald zorg aspect niet te leveren

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
ronron1212
5 jaar geleden
Welke afkortingen zijn dat dan?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Per dag ZZp 4VG excl BH incl DB
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is altijd mijn stellige mening geweest dat in wettelijk bindende documenten het gebruik van afkortingen of inkortingen zoveel mogelijk vermeden dient te worden tenzij het voor de leesbaarheid vereist is. In het geval afkortingen of inkortingen gebruikt worden een index aanwezig moet zijn waarin deze afkortingen of inkortingen voluit geschreven zijn met de verder in de tekst gebruikte af-in korting.
ronron1212
5 jaar geleden
Dit zijn officiële afkortingen die binnen de ciz worden gebruikt zorgzwaarte pakket
https://www.informatielangdurigezorg.nl/zzp-zorgprofiel
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zie in sommige reacties van steeds dezelfde auteurs regelmatig afkortingen die waarschijnlijk wel bekend zijn maar niet bij mij. Is het dan een bekende of onbekende afkorting.
Een bij de klant onbekende afkorting hoeft niet per definitie een algemeen onbekende afkorting te zijn. Van mij een plus voor het waardevolle advies in het antwoord.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Prima advies, maar naar mijn gevoel ontbreekt er een klip en klaar "ja dat mag" of "nee dat mag niet".
Ook bekruipt mij het gevoel in de vraag dat er allang getekend is, maar dat er nu onenigheid over is ontstaan.
Dan is dit advies mosterd na de maaltijd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ozewiezewozewie... , of het contract al getekend is een veronderstelling, dus telt niet.
De eerste zin van het antwoord van Jodokus is duidelijk. Er moet een index van de afkortingen in het contract staan. De toevoeging dat is op zijn minst handig, gebruikt men ook wel in de spreektaal. Bijvoorbeeld: daar moet een bord verboden toegang staan, zou op zijn minst handig zijn. Weinigen zullen dan ziften of het wel of niet moet.
Vandaar alles bij elkaar vind ik het een zeer begrijpelijk en waardevol antwoord, dus een plus.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit zijn algemene regels die horen bij het opstellen van contracten e.d.
Gebruik in officiële documenten alleen afkortingen die officieel (in wetteksten en contracten zijn vastgelegd.
Voeg bij het document een verklarende lijst toe met alle afkortingen en alle verkorte namen die voor officiële benamingen en vaktermen gebruikt zijn.
Dus index hoort erbij, is wel zo handig.
tinus1969
5 jaar geleden
wat voor document gaat het om? Een contract?
tinus1969
5 jaar geleden
Het probleem lijkt me, dat dit niet zomaar afkortingen zijn, maar jargon. En vziw is de voornaamste eis aan een contract dat het eenduidig is - overigens is een onduidelijk contract niet strafbaar, het geeft alleen een boel gelazer.
De zorgverlener en andere experts weten eenduidig wat er wordt bedoeld met ZZP 4VG excl BH incl DB. Zoals @ronron1212 laat zien, verwijst ZZP 4VG naar een bepaald zorgniveau (https://www.informatielangdurigezorg.nl/zzp-zorgprofiel Verstandelijk Gehandicaptenzorg Wonen met intensieve begeleiding en intensieve verzorging) met BH en DB als nadere specificaties.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
NIET tijdens tekenen uitleg vragen, betekenis/index dient zwart op wit IN het contract te staan. Dus vooraf bespreken en afhandelen.
---
Niet iedereen is met deze uitdrukkingen en afkortingen bekend.
Zeker in een contract dient de gebezigde taal rekening met de klant die deze niet kent te houden. Een index is op zijn minst handig.
Stuur een brief of e-mail en zet daarin deze grieven op een rij, niet boos worden beter om begrip te vragen. De bedoeling is ten slotte wel dat het getekend wordt en niet dat het daarop blijft hangen. Of wellicht wordt het contract dan pas duidelijk, kan ook. Gewoon om een beetje klantvriendelijke versie vragen. Je wilt tenslotte weten wat je tekent. Het moet uiteraard wel in het contract staan dat teken je tenslotte.
tinus1969
5 jaar geleden
@Jos58; nogmaals, wat voor document was dit nou - een contract? Beschikking?
LeonardN
5 jaar geleden
@Jos58
Heb je het getekend?
Heb je het getekend zonder dat je snapte wat er in stond?
Heb je gevraagd wat het betekende?
Ben je onjuist geïnformeerd?
Is er druk op je gezet om het tekenen zonder eerst advies in te winnen?

Antwoorden (2)

Binnen zorg zijn dit gewoon gebruikte afkortingen als je niet begrijpt waar het overgaat als je moet tekenen kun je uitleg vragen.
https://www.informatielangdurigezorg.nl/zzp-zorgprofiel
In een zorgcontract mag dat dus is het ook heel normaal.
Toegevoegd op 07 maart 2019 09:19: tekst
ronron1212
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Wat is nu het antwoord? Mag het dus naast dit specifieke geval zoals ik uit je antwoord begrijp, in elk geval?
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN heb me antwoord voor je uitgebreid maar als je een beetje op de hoogte bent van de zorg weet je dat dat de normale codes zijn die bij een behandeling of zorg worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
En van mij een plus. Zeker het advies in het antwoord, maakt het antwoord wat mij betreft waardevol. +
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ZZP4 weet ik wel, alleen met de afkorting excl BH incl DB kan ik niets. Niet iedereen is een proffesional in de zorg, ik vind het dan ook niet meer dan goed fatsoen als in een document minimaal eenmaal gezegd wordt wat gebruikte afkortingen betekenen.
Ja dat mag in alle types wettelijk bindende contracten. Dus ook in een zorgcontract. Hoewel het handig is een index op te nemen met een verklarende woordenlijst en afkortinglijst (algemeen bekend of niet) is dat niet verplicht.

Als je je dus goed laat informeren over de betekenis voor je tekent, kan je achteraf niet beroepen op "ik begreep het niet, dus het is niet geldig".
LeonardN
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Van waar de minnen?