Is het legaal om een politieagent die zijn ambt aan het uitvoeren is te filmen?

Zolang dat je de ambtenaar zijn werk niet hindert - is dit een legale actie? en kan dit eventueel ook als bewijs gebruikt worden in een rechtbank?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

In principe mag je een politieagent filmen.

"Het ophangen van een camera om daarmee mensen te filmen, is daarentegen een strafbaar feit, tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd (art. 441b Wetboek van Strafrecht: maximaal twee maanden cel). De politie mag echter tóch die beelden gebruiken als bewijsmateriaal.

Je mag dus wel op straat fotograferen of filmen, maar geen vaste camera ophangen zonder meteen ook een bordje op te hangen dat deze er hangt. Een webcam permanent voor het raam zetten zodat iedereen op straat gefilmd wordt, valt ook onder dit verbod. Als je de camera op voldoende afstand plaatst, zodat mensen niet herkenbaar in beeld kunnen komen, is de webcam wel toegestaan.

Het kan ook zijn dat een gemeente in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) nadere regels over cameratoezicht op de openbare weg heeft gemaakt. Daarbij kan een regel gelden dat je als burger niet stelselmatig de openbare weg mag filmen. Bij twijfel even navragen bij de gemeente dus".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In het openbaar mag gefilmd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja in het mag. Je kan gewoon in et opebaar filmen , zolang je ze niet belemmerd in hun functie. Dus als je niet un de weg staat of ries dergelijks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, in de openbare ruimte mag je alles filmen wat je wilt, zolang je mensen maar niet hindert of lastigvalt.

En of iets als bewijs gebruikt kan worden? Dat ook. Alles wat op legale wijze verkregen is, kan in principe dienen als bewijs. Wel zal duidelijk moeten zijn wat je ziet, of er niet in geknipt is, etc. Dat is natuurlijk ter beoordeling aan de rechter. Maar het materiaal kan gewoon gebruikt worden als het OM of een advocaat op legale wijze het filmmateriaal verkregen heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Filmen op de openbare weg is geen enkel probleem. Publiceren van die beelden is een ander verhaal. Dat mag dan weer niet. Onder andere in verband met de privacywetgeving en portretrecht.