In geval van calamiteiten is een aanduiding van belang om de juiste maatregelen te nemen.

Te denken valt aan radioactieve stoffen, lpg, benzines, diesel, gevaarlijke stoffen, veevervoer, chemicalien,
explosieven etc.

Voorbeelden: In drinkwatergebieden past men de juiste blusmiddelen toe ivm bodemverontreiniging.
Explosieven mag men alleen op speciale routes vervoeren.
Sommige transporten mogen niet door tunnels rijden.

Mbt import/export van vee of vlees zijn de vrachtauto's direct te herkennen indien controle is gewenst door douane of ivm een vervoersverbod.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat vleeswaren bederfelijk goed is en die mogen gewoon rijden op bijvoorbeeld autoloze zondag en op zondag in duitsland
hetzelfde geldt voor levende dieren transport
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn inziens komt dit van vroeger, toen een veewagen 's morgens het vee naar het slachthuis reed en 's anderendaags die zelfde wagen, nadat hij gereinigd werd, het vlees in kwartieren naar z'n bestemming bracht. na tijd werd dit verboden om hygienische redenen en moesten de vleeshandelaars over een vrachtwagen beschikken die uitsluitend vervoer van vlees deed en om geen misverstanden toe te laten, het er ook op aanbrengen:"vervoer van vlees", zodat de controleurs wisten dat er geen mogelijkheid kon zijn om andere dingen te vervoeren. Vandaag wordt die aanbrenging niet meer vereist.