50 euro terug gekregen, maar had ik er ook recht op?

al best een tijd geleden kocht ik voor 250 euro een gitaar. nog geen week later kreeg ik een folder binnen van de desbetreffende winkel waar de gitaar voor 200 euro werd aangeboden. ik ben toen gelijk teruggegaan en kreeg 50 euro terug. ik vroeg of de inkoopprijs voor hun hetzelfde was nu ze hem nog geen week later voor 50 euro minder aanboden, wat zo was. wellicht heb ik de 50 euro uit coulance teruggekregen. of had ik er onder de omstandigheden echt recht op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel: Nee.

Het beste antwoord

Dat ligt eraan of je de gitaar al gebruikt had.

Als je 8 dagen het recht had om te ruilen (voor contant geld) dan had je jouw gitaar kunnen terugbrengen en direct terug kunnen kopen voor minder. Dat is een recht waar ze niet onderuit kunnen. (je kan voor het idee een dagje wachten)

Bij een gebruikt gitaar was het inderdaad coulance.
Bijvoorbeeld bouwmarkten doen ook niet vaak moeilijk als je alleen maar met een bonnetje komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Recht van terug brengen of ruilen bestaat niet...dat een winkelier daar niet moeilijk over doet is pure coulance.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat op je kassabon staat is dat zeker wel een recht.
Maakt niet uit wie je dat recht geeft. (de winkelier of het wetboek)
Verder is coulance in dit geval ook gewoon marketing.
voorbeeld:
Was vorige week aan het kijken voor een nieuwe monitor: slimme verkoper zei dat ik hem altijd nog binnen een week terug kon brengen als ie te groot was. Ben blij dat ik hem niet gekocht heb, want was te groot geweest, maar had hem echt niet teruggebracht..

Andere antwoorden (8)

Een heel duidelijk geval van coulance.
De verkoper bood de gitaar voor €250,- aan, en jij bent op dat aanbod ingegaan door de gitaar voor die prijs te kopen.
Het zal altijd gebeuren dat je iets koopt, en een paar dagen later is het in de aanbieding : dat is pech...
Heel soms wijst een winkelmeisje/-jongen je erop, dat de dure winterjas die je zo mooi vindt, maar eigenlijk niet kan betalen volgende week afgeprijsd wordt, maar dat is ook alleen een vriendelijkheid tegenover jou als klant.
Dus nee : je had géén recht op die €50,- retour.
Maar ik vind het wél een héél klantvriendelijk gebaar - in ere houden, zulke mensen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gewoon geluk gehad, bofkont.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, latere aanbiedingen van een winkel wijzigen niet een reeds gesloten koopovereenkomst. Tenzij anders zou zijn afgesproken (vb via algemene voorwaarden) heb je daarom geen recht op de 50 Euro. Erg aardig van de winkel je toch tegemoet te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoorhad je recht op.
het is wettelijk geregeld dat je binnen 14 dgn (of wast 30?) na aankoop aanspraak kunt maken op prijswijzigingen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feit dat het jezelf afvraagt geeft aan dat je zelf eigenlijk vind dat je er misschien geen recht op hebt. Echter heb je wel de moeite genomen om er een voordeel uit te halen, dus heb je jezelf het recht en het geld gegund.
13 jaar geleden
In tegenstelling tot het vierde antwoord, waar beweerd wordt dat je recht zou hebben op teruggave, had je er toch geen recht op.
Het kan wel zo zijn dat je dingen tot 14 of 30 dagen kunt ruilen of terugbrengen maar ook dat is een vorm van coulance in de vorm van gunstige verkoopvoorwaarden.

Kan je het terugbrengen, dan had je dat kunnen doen en dan de gitaar weer terugkopen voor 200 Euro.
De hele situatie komt echter voort uit klantvriendelijkheid en is een door de winkel(keten) zelf gevoerd beleid wat het wettelijke overstijgt.
Wellicht heeft de verkoper in de geest van terugbrengen en voor 50 Euro minder terugkopen de versnelde procedure toegepast, gewoon het verschil teuggeven.
Dit wordt wel een recht als de winkel het teruggeven (geld terug garantie) in de verkoopvoorwaarden heeft opgenomen.

Het is dus een boven wettelijke, maar niet buitenwettelijke
regeling en als zodanig chique te noemen.
Je moet hier dus onderscheid maken in wettelijke regels, bovenwettelijke huisregels (gunstiger dan de wet) en buitenwettelijke regelingen (het NIET voldoen aan de minimale wettelijke eisen.
Vreemd genoeg had je dus wel recht op die 50 Euro als binnen de terugbrengtermijn de prijsverlaging is ingegaan en je de gitaar + bon en originele verpakking in ongebruikte staat terugbrengt.

Voldeed je niet aan een van die regels , dan heb je strontmazzel gehad en kun je je zegeningen tellen.
Veel mensen realiseren zich niet dat bij ruilen en terugbrengen de originele verpakking en ongebruikte staat/ kassabon of ander aankoopbewijs (dit kan ook een bankafschrift zijn , wanneer de aankoop daar gespecificeerd op staat.
Het is dus zeer belangrijk de verpakkingsmaterialen en aankoopbon zorgvuldig te bewaren tot de zichttermijn verstreken is.

Met garantie heeft dit helemaal NIETS te maken, mogelijk doelen sommige antwoorden op die bepalingen.
Er moet dan echter een fabrieksfout oid. aan de orde zijn.
Het bewaren van de verpakking kan dan ook niet verplicht gesteld worden, het betalingsbewijs moet , als de kassabon afwezig of ontkleurd is (gebeurt vaak met thermische kassa-apparaten) dan blijken uit pin en/of gespecificeerde transactie via de bank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk had je er geen recht op. Ik vind het heel netjes dat je die 50 E hebt teruggekregen! Dit is wel een heel vriendelijke winkelier (verkoper) geweest , die jou ook graag terug wil zien. Want het laatste is uiteraard ook een punt. Om vissen te vangen doe je er goed aan af en toe een visje uit te gooien. Maar het blijft klasse. Ûe hadden je ook te vriend kunnen houden met een tegoedbon van 25 E of zo. Hier heb je meer aan. Succes met spelen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vindt dat je er recht op had
ik doe inkopen bij postorder bedrijven via internet
in zulke gevallen als de jouwe krijg ik ook geld terug misschien uit coulance zoals jij zegt
ik doe al jaren inkopen bij hun.