Ik moet gemeentelijke belastingen betalen terwijl ik 'op kamers' woon, kan dat?

Hoi hoi,

Ik huur een kamer, nu heb ik alsnog gemeentelijke belastingen moeten betalen. Pas achteraf (na de betaling) kan ik kwijtschelding aanvragen.

Nu wil ik zo'n kwijtscheldingsformulier invullen, alleen staat er bij dat ik de inkomsten van me huisgenoten en iedereen die hier ingeschreven staat (dus oa. verhuurder en zijn vrouw) moet opgeven.

Wordt dit dan meegerekend? Ik vind het sowieso een 'rare' vraag, ik bedoel, het is een beetje 'prive' wat me huisgenoten en verhuurder verdiend, evenals dat ik liever niet heb dat ze weten hoeveel ik verdien.

Ik ging er (in eerste instantie) van uit dat ik alleen mijn inkomsten (stufi) moet opgeven.

Dit betreft trouwens een aanslag van een paar jaar terug (nu pas betaalt) toen woonde ik elders alleen, des te 'krommer' vind ik het dat ik inkomsten van me huidige huisgenoten en verhuurder moet opgeven.

Weet jij het antwoord?

/2500

De kernvraag is of je een gemeenschappelijke huishouding voert, om te kunnen bepalen of je in aanmerking komt voor kwijtschelding. Kamerbewoners hebben geen gezamenlijke huishouding, dus het gaat alleen maar over jouw inkomen. Leg dit uit bij je aanvraag om kwijtschelding. Gaan ze daar niet mee akkoord, zoek dan een jurist om je te helpen, is mijn advies. Per gemeente kan het anders zijn, en een herkansing krijg je vaak niet. Let ook op termijnen. In de regel moet je binnen 6 weken bezwaar maken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100