Hoe bepaal je de werkelijke hoogte van een strook grond tbv een scheidsmuur?

Ik wil een rechte betonnen scheidsmuur van 25 meter lang en twee meter hoog laten plaatsen. De direct omliggende gronden variëren qua hoogte. Er is dus sprake van niveauverschillen. Het maximale verschil tussen het hoogste en het laagste punt bedraagt ongeveer 25 cm. Hoe bepaal ik het juiste referentiepunt qua hoogte voor de nieuwe scheidsmuur? Zijn hier wettelijke en/of bouwkundige regels voor?

Zelf wil ik een zo hoog mogelijke afscheiding hebben i.v.m. diverse soorten van overlast en misdrijven (o.a. vernielingen van mijn eigendommen en ruim 110x lokaalvredebreuk), veroorzaakt en gepleegd door mijn aangrenzende buren.

Na een dagvaarding heb ik een positief vonnis ontvangen; een scheidsmuur moet op de erfgrens geplaatst worden. Kosten daarvan zijn voor beide partijen.

In zowel de tuin van mijn buren alsmede mijn tuin zijn er door o.a. terrassen, borders en paden hoogteverschillen van de grond aanwezig, zeker nabij en/of direct grenzende aan de erfgrens.

Vraag 1; van welke grondhoogte moet/mag ik uitgaan? De omliggende gronden zijn immers allemaal anders qua hoogte.

Vraag 2; hoeveel mag de hoogte van de scheidsmuur afwijken van de voorgeschreven (APV) regels. Korter dan 2 meter begrijp ik, maar hoeveel mag deze schutting hoger worden dan de 2 meter. Geldt hier een standaard marge voor, bijvoorbeeld 5 of 10%?

Ik wil, gezien alle feiten, een zo hoog mogelijke schutting plaatsen.

Wie heeft er advies?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Het beste antwoord

De erfafscheiding zal op ieder punt moeten voldoen aan de eis dat hij niet hoger is dan 2 meter vanaf het maaiveld. In het geval dat het hoogst gelegen terrein glooiend verloopt dan moet op ieder punt worden bekeken of de erfsfscheiding voldoet aan de maximale bouwvergunningsvrije hoogte.
Indien u de bovenkant van de erfafscheiding horizontaal wilt laten lopen dient u uit te gaan van het laagste punt van dat deel van het erf waar de erfafscheiding komt te staan.
In de toegevoegde bron vind je voorbeeldtekeningen.
Erna55