Ik heb sieraden in China besteld, en duidelijk gezegt dat ik geen merk erop wil hebben, maar nu heeft mijn leverancier het wel gedaan en nu?

de sieraden zijn overschept door de de douane en nu heb ik een boete van 300 euro, terwijl ik helemaal geen nep spul wou. Kan ik het geld van de boete toch verhalen op de leverancier? Ik ben heel duidelijk geweest dat ik geen merk wil.

MVG

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Je kunt natuurlijk altijd proberen het geld terug te vorderen, of een nieuwe levering te vragen.
Maar het gaat erg lastig. Het is niet zo dat je even overvliegt naar China om verhaal te halen. (als het echt edelmetaal is wel natuurlijk).

Je zou wel vragen naar een compensatie, iets waar jullie allebei iets aan hebben. Zoals bij 2 komende bestellingen een korting van 150 euro bij besteding van... (of 3x100)
Dan heb je het geld er beide weer uit. En hij heeft min of meer een vaste klant. (slim handelen)

Veel handelaren zien dit soort dingen bijna als vaste kosten post. En dan niet alleen douane, maar ook dat het gewoon niet geleverd wordt. Of dat de artikelen niet goed zijn, de klant brengt het terug. Dergelijke zaken zijn direct verlies. Het is de taak van de slimme handelaar om ondanks dit verlies ervoor te zorgen dat je genoeg winst maakt op spul dat wel goed is.

Toegevoegd na 1 minuut:
In Nederland gaat het natuurlijk heel anders (hoewel dit niet eens een slecht idee is). Dan ga je de boel in gebreke stellen etc. Nu geheel niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar we in Europa leven gaat ook in deze gewoon de Europese wetgeving op.

Je hebt artikelen gekocht in China echter voldoen deze niet aan de verwachting en de overeenkomst die je gesloten hebt, in principe heb je dus deze sieraden niet gekocht.

Als jij met bewijs kunt laten zien dat deze artikelen sterk afwijken van het geen dat jij besteld hebt hoef je de zending maar ook de boete niet te betalen.

Dus:

Contact opnemen met de leverancier dat je een zending wilt met goederen die voldoen aan de door jou gestelde eisen.

Bezwaar maken tegen de boete daar het gaat om andere dingen dan dat wat jij wilde importeren.