Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk om via een gemeente adresgegevens op te vragen?

Voor een onderzoek dat ik uitvoer moet ik agrariërs benaderen, hiervoor heb ik adressen nodig. Via CBS Statline weet ik hoeveel landbouwbedrijven deze gemeente kent. Ik heb alleen geen gegevens van deze bedrijven.
Is met mogelijk om deze gegevens te ontvangen als ze er zijn? Of valt dit allemaal onder privacywetgeving en is het dus niet beschikbaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
707

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Dit valt inderdaad allemaal onder de wet op de privacy, en derhalve mogen deze gegevens (als ze al bekend zijn) niet verstrekt worden.
(Lees meer...)
jc54
8 jaar geleden
bamibal
8 jaar geleden
Er bestaat geen"wet op de privacy". Er bestaat wel een "wet bescherming persoonsgegevens". Die gaat over personen, en niet over bedrijfsgegevens.
De gemeente verstrekt deze niet zomaar. Op verzoek en tegen betaling doen ze navraag bij de betreffende personen of bedrijven. Als deze er geen probleem mee hebben geven ze jouw gegevens door.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat een gemeente op een verzoek met gegronde redenen en na toestemming van de betrokkene de gegevens van één persoon verstrekt aan een aanvrager, maar zal een gemeente dat ook doen met grote aantallen gegevens als een onderzoeker naar gegevens vraagt van een groot aantal personen of bedrijven? Daar heeft een gemiddelde gemeente toch helemaal geen geld en capaciteit voor?
Niet via de gemeente, maar wel via de KvK. Je kunt daar een adressenbestand op branche bestellen.
(Lees meer...)
bamibal
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding