Is het toegestaan voor andere mensen om grofvuil mee te nemen?

Ik woon in Zoetermeer en op de vaste grofvuilophaaldagen wordt er urenlang gespeurd door mensen die vervolgens een hoop herrie maken ook 's avonds laat. Is het toegestaan dat andere mensen zomaar het grofvuil meenemen (ijzer, hout, e.d.)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat heet recyclen! of hergebruiken.
Heel laat herrie maken is niet goed inderdaad, maar hergebruik is alleen maar aan te moedigen.
Ivana
10 jaar geleden
Ja, ik ben altijd blij als anderen mijn afgeschafte spulletjes hergebruiken. Vind het ook heel normaal dat wanneer je iets wegdoet, een ander het meeneemt.
Je zou alleen over het herrie maken kunnen klagen, maar verder niet. Hier mag het gewoon. Eerlijk gezegd heb ik er wel eens een mooie bureaustoel aan over gehouden. Ook 'meegepikt'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn ex man werkte bij de Gemeente en daar was het zo, dat alles wat aan de kant van de weg gezet werd als grofvuil "eigendom "werd van de gemeente. officieel gezien mag je dan dus niets meenemen wat aan de kant van de weg staat, maar over het algemeen wordt dit oogluikend door vele gemeentes toegestaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als alleenstaande moeder met twee kinderen en weinig geld haalde ik al mijn meubels en overigen bij het grof vuil vandaan. Officieel mogen de mensen het pas 's-morgens buiten zetten, dus de mensen die het 's-avonds buiten zetten zijn net zo strafbaar. Als ik zelf dingen buiten zet ben ik ook blij als anderen het meenemen in plaats van dat het naar de stort gaat.
Wat betreft geluidsoverlast en het over de straat verspreiden van de troep heb je wel gelijk: dat moeten ze niet doen.

Antwoorden (1)

In de afvalstoffenverordening kan hier over iets opgenomen staan. In veel gemeenten is het niet toegestaan, om bij de straat aangeboden grofvuil te doorzoeken of mee te nemen. Wel kan de gemeente vergunning afgeven, waarmee het wel mag.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank, ik heb gevonden dat het inderdaad verboden is in Zoetermeer.
"Het is verboden afvalstoffen of inzamelmiddelen die ter inzameling gereed staan te doorzoeken en te verspreiden." Paragraaf 5 Artikel 26.1 Afvalstoffenverordening (http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Zoetermeer/184957/184957_1.html)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel 27.1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan dan wel verboden zijn,maar de politie onderneemt hier toch niets tegen,daar hebben zij het veel te druk voor met andere dingen die prioriteit hebben.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
de gemeentelijke toezichthouders treden hier wel tegen op. is opgenomen in hun takenpakket.