Iemand zuipt coma in je huis, ben ik dan strafbaar?

Stel je geeft een feest met minderjarigen en veel drank op privéterrein en er overkomt iemand iets ergs (zoals coma zuipen, bewusteloos raken etc.) en je moet bijvoorbeeld de ambulance bellen, is diegene die het feest geeft dan strafbaar? Moeten de ouders van die persoon er bij betrokken worden? Krijgt diegene straf of boetes? Alvast bedankt voor jullie reactie!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben je niet al strafbaar als je minderjarigen toegang geeft tot al dan niet 'veel drank'? Privéterrein of niet, dat is dan toch de eerste fout en afgezien van coma-zuipen. Dat houdt dan ook een gebrek aan toezicht in.
LeonardN
6 jaar geleden
Nee dat ben je niet. De wet wordt verkeerd geïnterpreteerd zo blijkt uit al bijna alle bijdrages.
https://www.politie.nl/themas/jongeren-en-alcohol.html Wat staat in de Drank- en Horecawet over jongeren?
In de Drank- en Horecawet staan regels om het drankgebruik onder jongeren terug te dringen. De wet is op 1 januari 2014 gewijzigd. De belangrijkste wijzigingen zijn: Aan jongeren onder de 18 jaar mag geen alcohol worden verkocht. Jongeren onder de 18 jaar zijn strafbaar als ze alcohol gebruiken of bij zich hebben. Zowel op straat als op andere plekken toegankelijk voor het publiek. Bijvoorbeeld in een kroeg, winkelcentrum, stationshal of park. De wet maakt geen onderscheid meer tussen zwak alcoholische drank en sterke drank. Het maakt dus niet uit of wat voor soort alcohol jongeren beneden de 18 bij zich hebben. Ze zijn in beide gevallen strafbaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/541246/strafbaar-feest-geef-drank/

Antwoorden (2)

Volgens mij is éénieder verantwoordelijk voor zijn of haar daden, als je 18 of ouder bent wordt je geacht verstandig te kunnen denken en dat overmatig alcoholgebruik niet goed voor je is, dat kun je onmogelijk de eigenaar van die tuin/huis/zuipkeet aanrekenen. Café eigenaren zijn er op getrained door de ervaringen door de jaren niet meer te schenken als dronkenschap vermoed wordt, maar niet iedereen is zo ervaren als een kastelein dit als zodanig te herkennen. Hetzelfde geldt een beetje als je een auto uitleent aan iemand die zich vervolgens met 200+km/u zichzelf platrijdt, daar kun je ook niet voor aansprakelijk worden gesteld. Je moet bij een geval als coma-zuipen natuurlijk wel alles in het werk stellen om hulp te verlenen of dan wel zoeken, want anders kan je nalatigheid worden verweten, want jij bent ook volwassen en weet wat de consequenties zijn als je iemand zo aan zijn of haar lot overlaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel! Maar geldt dit dan ook voor minderjarigen? Is degene die het feest organiseert (of als diegene ook minderjarig is zijn/haar ouders) dan niet verantwoordelijk voor een coma gezopen/ bewusteloos (door teveel drank) kind in zijn/haar huis?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Dankjewel! Maar geldt dit dan ook voor minderjarigen? "
Nee, maar minderjarigen mogen ook geen alcohol, indien je schenkt ben je als ouders gezien laakbaar, en krijg je vrijwel zeker juridische problemen door de ouders van het comazuipertje.
LeonardN
6 jaar geleden
"Nee, maar minderjarigen mogen ook geen alcohol, indien je schenkt ben je als ouders gezien laakbaar, en krijg je vrijwel zeker juridische problemen door de ouders van het comazuipertje" Er is nergens beschreven dat minderjarigen geen alcohol mogen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vraag is(met dank aan LeonardN voor de bron) door de realiteit ingehaald:
https://nos.nl/artikel/2083678-moeder-beboet-om-dronken-meisje-op-feestje-van-dochter.html
LeonardN
6 jaar geleden
Die eer gaat naar wernervs (zie zijn bron). Maar dat bericht maakt het antwoord nog niet helemaal zuiver duidelijk. En als mijn vermoeden van art 252 goed zit, dan is het nog een mitsen-en-maren-verhaal.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Er is nergens beschreven dat minderjarigen geen alcohol mogen."
Nee, vaag hè? Thuis mag het gewoon wel, maar ergens buiten de huiselijke sfeer duidelijk niet.
Als je zelf meerderjarig bent, heb je de verantwoordelijkheid over minderjarigen. Ook die van anderen. Ook als je feestje op eigen terrein is.
Minderjarigen zijn nog niet handelsbekwaam, daar heb je mee rekening te houden. Dit "handelsbekwaam" betekent in deze context, dat zij (nog) niet goed kunnen omgaan met alcohol. Daar heb je rekening mee te houden. Daarnaast is bewezen dat drinken van alcohol op minderjarige leeftijd ook schadelijk is, dus je brengt ze ook letsel toe.
Als er een minderjarige afgevoerd moet worden, heb je hier ernstig verstek in laten gaan en ben je absoluut strafbaar. Jurisprudentie is bekend, zie ook de bron.

"Moeten de ouders van die persoon er bij betrokken worden?" Jazeker! De ouders hebben de verantwoordelijkheid in goed vertrouwen overgedragen op de organisator van het feest en gaan ervanuit dat de minderjarige in goede handen verkeert tijdens het feest. De organisator heeft verantwoording af te leggen aan hun "wettelijke vertegenwoordigers". Moet er een minderjarige afgevoerd worden en wordt dit verzwegen aan de wettelijke vertegenwoordigers, dan ben je ook wat dat betreft strafbaar. Dit is omdat je belangrijke informatie omtrent de gebeurtenissen en gezondheid van de minderjarige achterhoudt.
Dit is zelfs dermate belangrijk dat dit in het Burgerlijk Wetboek omschreven staat (zie link). En als je je niet aan de wet houdt... ben je in principe strafbaar.
[Edit1] In ieder geval link verwijderd na -compleet terechte opmerking- over Burgerlijk Wetboek.
[Edit2] Ook de opmerking over "handelsbekwaam" is terecht. Gebruik ervan is onhandig, ik bedoelde niet bekwaam tot het nemen van juiste beslissingen, juist vanwege de onvolwassenheid. Uiteraard, de ene is "vroegvolwassen" op minderjarige leeftijd, maar de wet stelt hier nu eenmaal een grens.

Bedankt voor de correcties!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Nog net niet in coma maar wel ladderzat naar huis, lopend of op de fiets of op de scooter.. Openbare dronkenschap heet dat.
LeonardN
6 jaar geleden
Geen min, maar zeker geen plus. Handelsbekwaam, heeft te maken met het doen van rechtsgeldige aankopen, wat 377b sr hiermee van doen heeft is me ook helemaal niet duidelijk, dat gaat over gezag van beide ouders van het kind zelf. Dit schept nog meer verwarring dan de uitspraak van de rechter en de communicatie er rondom heen. Ben zelf verder aan het zoeken en denk (maar weet dus jammer genoeg niet zeker) dat de hiergenoemde uitspraak is gebaseerd op art. 252 Sr.