Mag je je kippen los laten lopen vlakbij een (drukke) 80km/h weg?

Dat ze in het gras zitten naast de weg.

Dat kan toch schrikreacties bij het autoverkeer teweeg brengen? Met alle gevolgen van dien.

Ik zie 't zo nu en dan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zoek me een ongeluk, maar kan het nergens vinden om te quoten.
Maar je mag je hond al niet los laten lopen, dus kippen lijkt me ook niet ;-)
Rieneke1
11 jaar geleden
zullen wel ontsnapte verwilderde kippies zijn.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
ik ben anders nog nooit geschrokken van een kip

Antwoorden (3)

De eigenaar van de kippen dient al het redelijke te doen, om te voorkomen dat zijn have en goed anderen in gevaar brengt. Als een ondeugdelijk gebouwde schutting instort, dan is de eigenaar verantwoordelijk voor de geleden schade. Als een van zijn bomen omwaaid en de boom is niet goed door snoeien onderhouden, dan is hij verantwoordelijk. Als het gras waar zijn kippen rondlopen niet adequaat omheind is, zelfs als het gras niet van hem maar van bv de gemeente is, dan is de eigenaar verantwoordelijk voor geleden schade als gevolg van die loslopende kippen.

U zou een schriftelijke klacht bij de betreffende gemeente kunnen indienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat mag niet, je kunt er een boete voor krijgen;
Titel VII. Overtredingen betreffende de veldpolitie

"Artikel 458Uitvliegend pluimgedierte

Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zijn niet uitvliegend pluimgedierte laat lopen in tuinen of op enige grond die bezaaid, bepoot of beplant is, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat mag niet. Het is strafbaar op grond van artikel 458 Wetboek van Strafrecht.

De maximale boete die hiervoor opgelegd kan worden is €390,-.