Kan mijn vriend gestraft worden ?

Mijn vriend is deze namiddag door de politie aangehouden op straat nadat er een klacht was gegeven voor geluidsoverlast toen ze met bommetjes aan het gooien waren.
de politie heeft ze aangehouden op straat waarna ze hun zakken doorzochten en mijn vriend had een leeg zakje wiet met de THC nog aan de zijkanten
hierna vroeg de politie of ze net een jointje hadden gedaan waar ze ja op zeiden .
De politie zei dat het genoteerd zou worden en dat ze een woensdag eens naar de politiebureau moeten afkomen
ze kregen wel niets officieels zoals een bladje ofzo dus is het verplicht om te gaan ?
zijn er trouwens gevolgen aan gebonden zoals een strafblad of iets gelijkaardigs ?
hij is trouwens ook minderjarig
Alvast bedankt voor jullie hulp ! : )

PS: IK zou het apprecieren zouden er niet mensen zijn die heel oppervlakkig gaan zeggen je had dat beter niet gedaan , je moet je leven niet weggooiien ,....
Ik wil gewoon een antwoord op mijn vraag en geen gezeik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het PS vind ik heel goed. Er wordt inderdaad al genoeg "gepreekt".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, hajete!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Want: zeggen dat iets niet al te slim is mag niet ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zegt dat wat niet mag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft toch altijd een beetje wiet bij zich?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is "Iedereen" jouw echte naam?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee Hoe Lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na maanden te hebben gewacht stijgt dan eindelijk het niveau

Antwoorden (10)

Tuurlijk moet die gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoezo een min, kan je niet tegen de waarheid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je geen antwoord geeft op de vraag of de vriend gestraft kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze kregen wel niets officieels zoals een bladje ofzo dus is het verplicht om te gaan ?
-
dit is de vraag, neem ik aan, anders zou die dit niet hebben geschreven, en hier geef ik antwoord op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze vragen of hij gestraft kan worden en jij zegt tuurlijk moet hij gaan. Neen. dit is geen antwoord op de vraag. Dikke min, einde discussie hoooooiiii
Je vriend is niet gearresteerd en alleen maar uitgenodigd om langs te komen. Het is heel verstandig om daar gehoor aan te geven. Waarschijnlijk willen ze over het gedrag praten of over het drugsgebruik. Het lijkt me een heel vriendelijke oplossing van deze agent(en).

Toegevoegd na 2 minuten:
Als er geen proces verbaal wordt opgemaakt kan je vriend geen straf krijgen. Als je vriend met vuurwerk gooide kan hij wel naar bureau Halt gestuurd worden, maar dan had de agent dat vast wel vermeld. Het lijkt me heel stug dat ze dat later nog doen.

Toegevoegd na 11 uur:
Zet even de feiten op een rij:

- De agenten hebben je vriend niet aangehouden, geen proces verbaal gegeven én geen harde afspraak gemaakt om langs te komen.

- Je vriend heeft geen strafbare feiten gepleegd als ik afga op jouw verhaal (een joint roken is niet strafbaar en een leeg zakje wiet hebben ook niet)

- Je vriend was niet betrokken bij het afsteken van het vuurwerk (wat wel strafbaar is en waarvoor je naar Halt kan worden gestuurd).

Als er helemaal geen afspraak is gemaakt en je geen contactgegevens hebt gekregen van de agent, zou ik het erbij laten zitten. Het heeft weinig zin om zomaar een keer op een woensdag naar het bureau te komen als je geen afspraak hebt.

Heb je wel een contactpersoon gekregen dan kan je even bellen wat de bedoeling is.

Kortom, mijn conclusie is dat je je zorgen maakt voor niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef ook even bij mijn antwoord aan waarom je mij een min geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wraakmin omdat je bij een ander motiveert waarom je een - geeft??? Van mij een +, prima antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie een min geeft is voor mij niet zo'n probleem ;o) maar ik wil altijd wel weten waarom. Het kan best zijn dat ik ongelijk heb en dat agenten iemand kunnen vragen naar het bureau te komen en daar een proces verbaal opstellen. Dat zou ik wel graag willen weten, daar leer ik ook weer van. Ik ga er vanuit dat een agent als die iemand aanhoudt wel een proces verbaal moet maken omdat je er anders niet officieel op terug kan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou graag willen weten OF hij nu een process verbaal krijgt of niet , en of hij VERPLICHT is om te gaan ookal hebben ze niets van formele uitnodigingen of zo gegeven.
bedankt voor je hulp trouwens : )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn mening is dat hij niet verplicht is - als ik afga op jouw verhaal dat dit ze niet is meegedeeld - en dat hij daarom geen proces verbaal krijgt. Ik ben geen agent en kan dus niet met zekerheid zeggen of ze wel een taakstraf krijgen. Wat ik wel weet is dat als je een taakstraf krijgt (bij Halt) dit niet wordt opgenomen als strafblad. Het wordt wel vastgelegd bij Halt, want je mag dit niet vaker dan 2 keer doen en als je al 2 keer bent geweest krijg je wel een proces verbaal. Als je vriend betrokken was bij het gooien van vuurwerk dan kan hij zeker naar Halt worden gestuurd. Maar nogmaals, dan was ze dat wel meegedeeld. Maar waarom gaat je vriend er niet gewoon even heen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar hij heeft toegegeven dat hij een jointje had gedaan en hij had een lege zak bij zich waar aan de zijkanten nog een beetje van de thc poeder aan vast kleefde
hij was niet betrokken bij het vuurwerk en ook hij zou liever niet gaan uit angst .
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
@som Minderjarigen kunnen slechts 1 keer in aanmerking komen voor een Halt afdoening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hendrik: Het roken van een joint is in Nederland niet illegaal. Ik denk dat het juist positief wordt opgevat als hij wel gaat. Als de politie hem wil beboeten hadden ze dat wel gedaan. @ALS: Ik las op een site twee keer, maar dat is inderdaad mogelijk.
Ik mag aannemen dat de politie hun namen hebben genoteerd en dan moeten ze ook echt gaan.
Met een beetje geluk blijft het bij een waarschuwing maar een boete of licht taakstraf kan er natuurlijk er ook inzitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer de politieagenten niets op papier gezet hebben en ook de "afspraak" om op het politiebureau te verschijnen op "een woensdagmiddag.....?" niet hebben vastgelegd is er niets aan de hand.
Ik heb eerlijk gezegd het idee dat deze agenten een dolletje met jullie gemaakt hebben om jullie een beetje op stang te jagen.
Een geintje dus.
Het op zak hebben van een leeg wietzakje is geen strafbaar feit en ook het roken van een jointje is in Nederland toegestaan.
Dus...niet verplicht om je op het politiebureau te melden als er niets is vastgelegd en van strafbare feiten is als je verhaal de waarheid is,is ook geen sprake.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een joint roken op straat is hetzelfde als een biertje drinken op straat wat niet is toegestaan. De agent zou ze inderdaad niets kunnen doen omdat ze het niet aan het roken waren op dat moment en omdat er niets in het zakje zat.
Ik weet niet of hij wettelijk gezien moet gaan, ik denk het eigenlijk niet.
Maar toch zou ik gaan, het best kan hij met een van zijn ouders gaan. Je vriend is namelijk wel genoteerd in de computer van de politie als mogelijke 'probleemjongere'.

Door te gaan, kunnen zij hem echt leren kennen en zien ze dat het een normale jongen is met normale ouders. Hierdoor zullen ze minder op hem gaan letten.

Wat ik wel weet is dat je vriend geen strafblad krijgt, misschien een HALT-afdoening.

Maar echt waar, hij moet erheen gaan, met zijn ouders. En alles komt goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste heeft jouw vriend zich moeten legitimeren en zijn de gegevens opgeschreven. Als je geen bekeuring hebt gehad, dat hoef je niet te gaan als je dat niet wilt. Dit is geen normale actie van de politie alleen de rechter kan je ter verantwoording roepen. Als je wel een bekeuring hebt gehad hoef je trouwens ook niet te gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het bezit van een beetje wiet is niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij hoef je niet te gaan. Zou ik zelf overigens niet doen, want het lijkt erop dat ze een minderjarig iemand hiermee een beetje bang wilden maken.

Als je in een klein dorp woont en je de betreffende agent nog vaker tegen zal komen is het misschien wel verstandig om te gaan met het oog op de toekomst.

Dit heeft sowieso geen gevolgen qua strafblad. Ik zou me hier vooral niet te druk om maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in dit geval geen verplichting om the gaan, des al niettemin lijkt het mij verstanding om wel te gaan, vooral voor zichzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Praten met de politie is nooit verstandig en levert nooit voordelen op. Alles wat je tegen de politie zegt kan (en zal) tegen je worden gebruikt. Nooit in je voordeel.

http://www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=1880

http://www.security.nl/artikel/19229/1/Rechtenprofessor%3A_Praat_nooit_met_de_politie.html

http://www.theudisk.nl/?option=com_content&view=article&id=402:wat-te-doen-bij-een-ontbieding-op-het-bureau&catid=44:algemenescholing&fontstyle=f-larger

Toegevoegd na 1 dag:
Voor alle duidelijkheid: Niet gaan dus!! Dat werkt veel beter dan wel gaan en niets zeggen. Een politiebureau is geen opvoedingsinstituut. Je helpt jezelf of je vriend er niet mee als je gaat en ook gaat praten.

Zwijg, leg geen verklaring af en teken niets. Ook niet op een politiebureau. Gedraag je verder !!

Toegevoegd na 2 dagen:
En tenslotte nog dit: De politie is NIET je beste vriend.

'De politie is niet je beste vriend' ROTTERDAM - De nieuwe Rotterdamse korpschef Frank Paauw had vrijdag op zijn eerste werkdag direct 'slecht nieuws'. „De politie is niet je beste vriend. Wij moeten boeven vangen. Wij moeten dus wel eens dingen doen die je beste vriend nooit zou doen.”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
over het jointje zou ik me geen zorgen maken. wiet roken is niet strafbaar en hij komt met een leeg zakje niet boven het maximale toegestane aantal gram uit wat je mag bezitten. de THC in het zakje wil zeggen dat hij geen commerciele wiet rookt maar wiet van een zwaardere kwaliteit waar ook geen straf op staat.
dus hierin zit geen gevaar voor een veroordeling.

als ze bij iedereen hier een aantekening van zouden moeten maken zijn ze nog wel even bezig!

bij vuurwerk is het meestal zo dat er een waarschuwing gegeven word. mogelijk kan hij hier een paar uur taakstraf aan overhouden als dit zijn eerste overtreding is.
via bureau halt hou je hier geen strafblad aan over (dit kan echt alleen als dit zijn eerste misstap is)

als je vriend geen bommen bij zich heeft gehad of mega landingen illegaal vuurwerk. neem aan dat er verder geen schade is aangebracht aan andersmans bezittingen met het vuurwerk.
het zal het met een sisser aflopen en hoef je geen taarten te bakken met een vijl erin. zijn ouders zullen waarschijnlijk wel ingelicht worden.

bij een ernstig vergrijp word een dader of verdachte meteen in de kraag gevat, dus denk dat de politie wat heeft lopen bluffen, maar je vriend moet wel gaan natuurlijk!