Kan mijn vriend gestraft worden ?

Mijn vriend is deze namiddag door de politie aangehouden op straat nadat er een klacht was gegeven voor geluidsoverlast toen ze met bommetjes aan het gooien waren.
de politie heeft ze aangehouden op straat waarna ze hun zakken doorzochten en mijn vriend had een leeg zakje wiet met de THC nog aan de zijkanten
hierna vroeg de politie of ze net een jointje hadden gedaan waar ze ja op zeiden .
De politie zei dat het genoteerd zou worden en dat ze een woensdag eens naar de politiebureau moeten afkomen
ze kregen wel niets officieels zoals een bladje ofzo dus is het verplicht om te gaan ?
zijn er trouwens gevolgen aan gebonden zoals een strafblad of iets gelijkaardigs ?
hij is trouwens ook minderjarig
Alvast bedankt voor jullie hulp ! : )

PS: IK zou het apprecieren zouden er niet mensen zijn die heel oppervlakkig gaan zeggen je had dat beter niet gedaan , je moet je leven niet weggooiien ,....
Ik wil gewoon een antwoord op mijn vraag en geen gezeik.

Weet jij het antwoord?

/2500

Tuurlijk moet die gaan!

Je vriend is niet gearresteerd en alleen maar uitgenodigd om langs te komen. Het is heel verstandig om daar gehoor aan te geven. Waarschijnlijk willen ze over het gedrag praten of over het drugsgebruik. Het lijkt me een heel vriendelijke oplossing van deze agent(en). Toegevoegd na 2 minuten: Als er geen proces verbaal wordt opgemaakt kan je vriend geen straf krijgen. Als je vriend met vuurwerk gooide kan hij wel naar bureau Halt gestuurd worden, maar dan had de agent dat vast wel vermeld. Het lijkt me heel stug dat ze dat later nog doen. Toegevoegd na 11 uur: Zet even de feiten op een rij: - De agenten hebben je vriend niet aangehouden, geen proces verbaal gegeven én geen harde afspraak gemaakt om langs te komen. - Je vriend heeft geen strafbare feiten gepleegd als ik afga op jouw verhaal (een joint roken is niet strafbaar en een leeg zakje wiet hebben ook niet) - Je vriend was niet betrokken bij het afsteken van het vuurwerk (wat wel strafbaar is en waarvoor je naar Halt kan worden gestuurd). Als er helemaal geen afspraak is gemaakt en je geen contactgegevens hebt gekregen van de agent, zou ik het erbij laten zitten. Het heeft weinig zin om zomaar een keer op een woensdag naar het bureau te komen als je geen afspraak hebt. Heb je wel een contactpersoon gekregen dan kan je even bellen wat de bedoeling is. Kortom, mijn conclusie is dat je je zorgen maakt voor niets.

Bronnen:
http://www.halt.nl/index.cfm/site/Halt%20N...

Ik mag aannemen dat de politie hun namen hebben genoteerd en dan moeten ze ook echt gaan. Met een beetje geluk blijft het bij een waarschuwing maar een boete of licht taakstraf kan er natuurlijk er ook inzitten.

Wanneer de politieagenten niets op papier gezet hebben en ook de "afspraak" om op het politiebureau te verschijnen op "een woensdagmiddag.....?" niet hebben vastgelegd is er niets aan de hand. Ik heb eerlijk gezegd het idee dat deze agenten een dolletje met jullie gemaakt hebben om jullie een beetje op stang te jagen. Een geintje dus. Het op zak hebben van een leeg wietzakje is geen strafbaar feit en ook het roken van een jointje is in Nederland toegestaan. Dus...niet verplicht om je op het politiebureau te melden als er niets is vastgelegd en van strafbare feiten is als je verhaal de waarheid is,is ook geen sprake.

Ten eerste heeft jouw vriend zich moeten legitimeren en zijn de gegevens opgeschreven. Als je geen bekeuring hebt gehad, dat hoef je niet te gaan als je dat niet wilt. Dit is geen normale actie van de politie alleen de rechter kan je ter verantwoording roepen. Als je wel een bekeuring hebt gehad hoef je trouwens ook niet te gaan. Toegevoegd na 1 minuut: Het bezit van een beetje wiet is niet strafbaar.

Volgens mij hoef je niet te gaan. Zou ik zelf overigens niet doen, want het lijkt erop dat ze een minderjarig iemand hiermee een beetje bang wilden maken. Als je in een klein dorp woont en je de betreffende agent nog vaker tegen zal komen is het misschien wel verstandig om te gaan met het oog op de toekomst. Dit heeft sowieso geen gevolgen qua strafblad. Ik zou me hier vooral niet te druk om maken.

Het is in dit geval geen verplichting om the gaan, des al niettemin lijkt het mij verstanding om wel te gaan, vooral voor zichzelf.

Nee. Praten met de politie is nooit verstandig en levert nooit voordelen op. Alles wat je tegen de politie zegt kan (en zal) tegen je worden gebruikt. Nooit in je voordeel. http://www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=1880 http://www.security.nl/artikel/19229/1/Rechtenprofessor%3A_Praat_nooit_met_de_politie.html http://www.theudisk.nl/?option=com_content&view=article&id=402:wat-te-doen-bij-een-ontbieding-op-het-bureau&catid=44:algemenescholing&fontstyle=f-larger Toegevoegd na 1 dag: Voor alle duidelijkheid: Niet gaan dus!! Dat werkt veel beter dan wel gaan en niets zeggen. Een politiebureau is geen opvoedingsinstituut. Je helpt jezelf of je vriend er niet mee als je gaat en ook gaat praten. Zwijg, leg geen verklaring af en teken niets. Ook niet op een politiebureau. Gedraag je verder !! Toegevoegd na 2 dagen: En tenslotte nog dit: De politie is NIET je beste vriend. 'De politie is niet je beste vriend' ROTTERDAM - De nieuwe Rotterdamse korpschef Frank Paauw had vrijdag op zijn eerste werkdag direct 'slecht nieuws'. „De politie is niet je beste vriend. Wij moeten boeven vangen. Wij moeten dus wel eens dingen doen die je beste vriend nooit zou doen.”

Bronnen:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7807552...

over het jointje zou ik me geen zorgen maken. wiet roken is niet strafbaar en hij komt met een leeg zakje niet boven het maximale toegestane aantal gram uit wat je mag bezitten. de THC in het zakje wil zeggen dat hij geen commerciele wiet rookt maar wiet van een zwaardere kwaliteit waar ook geen straf op staat. dus hierin zit geen gevaar voor een veroordeling. als ze bij iedereen hier een aantekening van zouden moeten maken zijn ze nog wel even bezig! bij vuurwerk is het meestal zo dat er een waarschuwing gegeven word. mogelijk kan hij hier een paar uur taakstraf aan overhouden als dit zijn eerste overtreding is. via bureau halt hou je hier geen strafblad aan over (dit kan echt alleen als dit zijn eerste misstap is) als je vriend geen bommen bij zich heeft gehad of mega landingen illegaal vuurwerk. neem aan dat er verder geen schade is aangebracht aan andersmans bezittingen met het vuurwerk. het zal het met een sisser aflopen en hoef je geen taarten te bakken met een vijl erin. zijn ouders zullen waarschijnlijk wel ingelicht worden. bij een ernstig vergrijp word een dader of verdachte meteen in de kraag gevat, dus denk dat de politie wat heeft lopen bluffen, maar je vriend moet wel gaan natuurlijk!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100