Mogen reclamefolders ingevouwen in huis-aan-huiskrantjes worden bezorgd als je een ja-nee sticker hebt?

Poet
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet, ingevouwen of niet, het is en blijft een reclamefolder.
SentWierda
6 jaar geleden
Dit antwoord is veel te kort door de bocht.
Het ligt veel genuanceerder.
Stel: op een advertentie in het huis-aan-huisblad is een antwoordkaart geplakt (dit komt nogal eens voor).. Volgens mij is dat toegestaan. En wat vindt jodokus52 hiervan?

Het beste antwoord

Nee. Een ja-nee sticker betekent dat je wel huis-aan-huiskranten wil ontvangen maar geen ongeadresseerde reclame.
Computoon
6 jaar geleden
Poet
6 jaar geleden
Dit lijkt mij het meest logische antwoord. Dank! Dit hoewel verwijzingen naar wet- en regelgeving door geen enkele beantwoorder zijn gegeven, noch naar jurisprudentie. Een grensgeval dat is aangeroerd kan nog wel zijn: een ongeadresseerd stuk reclame dat in/op de krant zelf wordt aangekondigd.

Andere antwoorden (2)

Waar ligt de grens. Dat is onduidelijk. Is het een plaatselijke bijlage. Of is het iets dat door de bezorger toegevoegd is. Nu krijg ik regelmatig bij mijn geadresseerde post ook reclame folders erbij. Soms als advertentie bijlage of advertentie kaartje ingeplakt of ingevoegd.

Post.nl bezorgt ook reclamefolders, maar zij mogen niet bij het de geadresseerde post reclamefolders toevoegen als er een ja-nee of nee-nee sticker op de brievenbus is. Ook de sticker verwijderen en daarna als nog de reclamefolders bezorgen gebeurt en mag ook niet.

Zoals de vraaggesteld is de situatie duidelijk en het antwoord ook. De bezorger zit fout. En dit mag niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het mag wel, want de folders maken onderdeel uit van het huis-aan-huisblad. De inkomsten van het huis-aan-huisblad worden betaald door adverteerders, via advertenties of via folders. Soms vormt de folder de vier of acht binnenpagina's van het huis-aan-huisblad: uiteraard is dat toegestaan.
Ook folders ingevouwen in een dagblad zijn toegestaan: een folder vervult dezelfde functie als een advertentie.
Of het uit een oogpunt van 'binnenkomen in de brievenbus' een fraaie gang van zaken is, dat is een andere vraag...

Om een ander voorbeeld te geven: in Duitsland zijn vaak zoveel folders ingevouwen in het huis-aan-huisblad dat het huis-aan-huisblad bijna over het hoofd wordt gezien.
6 jaar geleden
Computoon
6 jaar geleden
Nee, dat is onjuist. Een folder is een zelfstandig stuk drukwerk van een bepaalde ondernemer. En of ze nu zijn ingevouwen, los bijgevoegd, als folderpakket geseald of wat dan ook: het blijft een folder. Er zijn dagbladen die een weekendbijlage hebben die los wordt ingestoken. Dat is uiteraard geen folder. Op zo'n bijlage staat ook de naam van de krant. Een ongeadresseerde folder, flyer, brochure of wat het ook mag zijn mag niet bezorgd worden bij iemand die een
"ja-nee-sticker" heeft. Dat is nu net het doel van de sticker. (Zelf heb ik jaren geleden voor een uitgeverij van h-a-h bladen gewerkt, zo oud is de sticker al...) De vraag was niet of folders mogen worden ingestoken (dat mag uiteraard) maar of ze ook op adressen mogen worden bezorgd met de ja-nee sticker.
SentWierda
6 jaar geleden
Vandaag (woensdag 29 november) een folder van de Postcodeloterij ingevouwen in de Volkskrant. Dat mag uiteraard - ook als ik een ja-nee sticker zou hebben. En zelfs al zou ik een nee-nee sticker hebben dan mag het.
Immers: de folder maakt deel uit van het advertentieaanbod van de Volkskrant.
Computoon
6 jaar geleden
Op de klantenservicepagina van de site van de Postcodeloterij is vermeld :"Wilt u geen ongeadresseerde reclamepost van de Nationale Postcode Loterij ontvangen?     Dan kunt u een NEE-JA-sticker of een NEE-NEE-sticker op uw brievenbus plakken." Die adventskalender met oproep tot meespelen die vandaag ook in de regionale dagbladen zat, had niet bij de zog. stickeradressen bezorgd mogen worden. Folders maken geen deel uit van het advertentieaanbod van de krant. Ze worden door of namens een ondernemer vervaardigd.
Advertenties staan in de krant. Voor het mee laten liften van (meestal extern gedrukte) folders betaalt de folderaanleveraar een vergoeding. De bezorgers krijgen een extra bedrag voor het insteken. Maar op stickeradressen mag hij geen folders bezorgen. Wat wel moet (maar dat is heel iets anders) is het bezorgen van een commerciele bijlage van de krant zelf, vaak aangeduid met het begrip "special". Dat is echter geen folder maar een katern op krantenpapier (of anderszins) van de krant zelf, bijv. een modebijlage met meestal commerciele teksten en advertenties van diverse ondernemingen in de kledingbranche. In zo'n geval staat op de voorpagina en meestal ook op de volgende pagina's van dat katern iets als: "modebijlage bij (krantnaam) en een
datum. Dat moet bezorgd worden want dat is gewoon een deel van de krant, ook samengesteld onder de verantwoordelijkheid van de krant. Bij een folder is dat niet het geval. Als je bezwaren hebt tegen de inhoud van de folder moet je bij de desbetrefdende ondernemer terecht. Voor het ten onrechte bezorgen van een folder in eerste instantie bij de distributieafdeling van de krant.
SentWierda
6 jaar geleden
Wat Computoon vermeldt is de theorie.
De adventkalender van de Postcodeloterij is niet alleen een bijlage maar wordt ook in een advertentie op de voorpagina 'aangekondigd'; m.a.w.: de kalender maakt deel uit van de totale krant.
De praktijk anno 2017 is dat de Postcodeloterij kans ziet in elke brievenbus binnen te komen, ook bij ja-nee en nee-nee stickers. De sticker is eenvoudig te omzeilen door straatnaam plus huisnummer op de envelop te zetten.
Dagbladkaternen kunnen ook dikke folders zijn van commerciele derden zoals de gezondheidsbijlagen van de Pulse Media Group (PMG) en de boekenbijlagen van Libris. Zo'n katern valt onder de advertenties, maakt deel uit van de totale krant en wordt altijd bezorgd.
Bij De Telegraaf wordt vaak bij de bijlage Vrouw een folder meegeseald. Ik heb nog nooit een bezorger gezien die deze folders eigenhandig verwijdert. Een bezorger zou niet op dat idee komen en bovendien: als hij het zou doen ontstaat ernstige tijdnood bij de bezorging.... Want een bezorger heeft al gauw zo'n acht verschillende kranten.