Hoe zit het met autoramen tinten in Duitsland?

Belgische auto eigenaren mogen de 2 voorste ruiten aan de zijkant van de auto niet tinten, in Nederland mag je maar 55% licht doorlatende folie erop plakken. Hoe zit dat in Duitsland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
9.7K

Antwoorden (2)

Er is wat dat betreft een Europese verordening die de minimale doorlatendheid van licht van de autoruiten verplicht stelt:

92/22/EEG

Voldoet uw auto aan deze eisen en heeft uw auto een Belgisch kenteken dan is Duitsland verplicht uw auto ongewijzigd toe te staan, uw auto voldoet dan namelijk aan de inrichtingseisen die de EU aan uw auto stelt.

Overigens moet de lichtdoorlatendheid van de voorruit bij toelating van het voertuig minimaal 75% zijn en de lichtdoorlatendheid van de zijruiten aan de voorkant moet minimaal 70% zijn in Nederland.

In de Regeling Voertuigen is opgenomen dat als de lichtdoorlatendheid van de voorruit en/of de naast de bestuurder aanwezige zijruiten minder is dan 55%, de overtreder een procesverbaal krijgt. Daarnaast kan het kentekenbewijs deel 1 (A) worden ingevorderd.

Echter kan de opsporingsambtenaar eisen dat bij een lichtdoorlatendheid tussen de 55 en de 75% de folie van de ruit verwijderd wordt, u krijgt dan nog geen proces-verbaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de Duitse wiki mag je in Duitsland alleen folie plakken op de achterruit en de zijruiten aan de achterkant van het voertuig, op de andere ruiten dus niet.