Mag ik trouwen met iemand anders als ik nog niet ben gescheiden?

Hoi allemaal.
Klein verhaaltje vooraf.

Ik lig momenteel in scheiding en mijn vrouw verblijft nu bij haar ex.
Mijn vrouw wil haar huurhuis terug waar ik nu verblijf.
De rechter moet beslissen wie de woning toegewezen krijg.
Als mijn vrouw de woning krijgt dan kom ik op straat te staan wat ik zeker niet wil en daarom ben ik op zoek gegaan naar een woning die ik hier in Nederland niet kan vinden.

Nu heb ik iemand leren kennen in Amerika waar ook de relatie op einde staat ,maar die zijn niet getrouwd.

Nu is het zo dat ze gaat verhuizen naar een andere staat in Amerika en ze heeft mij gevraagd om bij haar te komen wonen.

Nu is het zo dat ik maar 3 maanden daar mag blijven en dat ik dan een visum nodig heb voor langere tijd.

Nu vraagt ze of ik met haar wil gaan trouwen in stilte zodat ik burger word van Amerika en dat ik dan kan blijven wonen.

Nu is mijn vraag?

Kan ik daar met iemand trouwen in stilte als ik hier in Nederland nog niet ben gescheiden en hoe gaat dat wat moet ik dan allemaal hebben?.

Graag hoor ik van jullie wat jullie weten hierover.

Mvgt

W.B

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (3)

't Antwoord is simpel: dit heet bigamie, en is niet toegestaan.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, of mormoon worden in Utah. Voor de man die meer dan één vrouw heeft is het polygynie en als de vrouw meer dan één man heeft is het polyandrie.
Dit onderscheid wordt gemaakt in landen waar de man wel meer dan één vrouw mag trouwen maar de vrouw niet meerdere mannen.
In Nederland bepaalt het Burgerlijk Wetboek : "Een persoon kan tegelijkertijd slechts met één andere persoon door het huwelijk verbonden zijn." (Boek 1, artikel 33).

Het Wetboek van Strafrecht (artikel 237) maakt het voor een gehuwde strafbaar om ook nog met iemand anders te trouwen.

Artikel 237
Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:
hij die opzettelijk een dubbel huwelijk aangaat;
hij die een huwelijk aangaat, wetende dat de wederpartij daardoor een dubbel huwelijk aangaat.
Indien hij die opzettelijk een dubbel huwelijk aangaat, aan de wederpartij zijn gehuwde staat heeft verzwegen, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.
Ontzetting van de in artikel 28, eerste lid, onder 1°, 2° en 4°, vermelde rechten kan worden uitgesproken.

Iemand met de Nederlandse nationaliteit (al dan niet met ook nog een andere nationaliteit) is ook strafbaar als het tweede of volgende huwelijk buiten Nederland plaatsvindt
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, Artikel 237, punt 2 wordt wel eens vergeten.
Wanneer je in Amerika wil gaan trouwen! vragen ze de gegevens van de burgerlijke stand uit je geboorteland op.
In Nederland ben je nog gehuwd.
Sinds 1879 is in Amerika polygamie verboden. Alleen in de staat Utah word er voor mormonen wel eens een uitzondering gemaakt.

________ uit legalmatch _________

What Is the Punishment For Polygamy?
In California, the punishment is a fine of up to $10,000 and/or up to 1 year in prison. In Utah, the punishment is up to 5 years in prison. In New York, it can be punished by 4 years in prison. In Illinois, the punishment is up to one year. Most other states appear to have sentences in the 1 to 5 year range, on top of hefty fines.
_____________________________
Erna55
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Aanvulling: Utah kent officieel geen uitzondering voor Mormonen. Ook Mormoonse kunnen officieel maar met één vrouw trouwen; in de praktijk wonen sommige mannen samen met een hele harem.