JERUZALEM - Israël gaat een commissie instellen, die de rechtmatigheid van de blokkade van Gaza gaat onderzoeken.

Dat heeft de Israëlische minister zonder portefeuille Benny Begin dinsdag tegen een publiek radiostation gezegd. De commissie gaat onderzoeken of de zeeblokkade en de inval op schepen van een hulpkonvooi die de blokkade wilden breken in lijn zijn met internationale wetgeving, aldus Begin.

Wereldwijd zijn de meningen verdeeld of zowel de Israëlische aanval als de blokkade van Gaza legaal is. Deskundigen en politici halen allerlei internationale regelgeving en precedenten aan over de legaliteit van de blokkade en de aanval en waarom die wel of niet legaal zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

naar mijn mening illegaal. al is het alleen maar om humanitaire redenen.
het kan wel zijn dat Israel zich bedreigt voelt, maar wat ze zelf doen is ook niet al te fris en pure repressie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zo illegaal als het maar wezen kan , ze mogen weliswaar wapens ed. tegenhouden maar humanitaire hulp NIMMER.
Wat Israel geflikt heeft BUITEN de territoriale wateren is een "act of war" eerste klasse.
Ofschoon ik wel sympathie heb voor Israel als land veracht ik de wijze waarop de pallestijnen op dit moment vertrapt worden.
Het is niet moeilijk te begrijpen dat een vbolk wat stelselmatig zo onnderdrukt wordt, agressief wordt.
Ik wordt al boos als iemand zijn hond in mijn tuin laat poepen.
Dit is echter nog zeer veel ernstiger.
Ook Christenen en (Amerikaanse) Joden uit de hele wereld zouden Israel terug moeten fluiten.
De pallestijnen moeten wel kappen met hun terreur overal, daar maak je ook bepaald geen vrienden mee.
Ik ben in Israel geweest toen het nog een Jods -Pallesteinse Staat was en dat het redelijk rustig was in Jerusalem, ik kon ook zo door de verschillende wijken heen lopen en toen ging het -op een bom bij het busstation vlak bij de sjoek en een beschieting bij de Graftuin na-
in ieder geval een stuk beter dan nu.
Israel maakt naar mijn mening misbruik van de vele machtige Joodse ondernemingen (Hollywood's filmindustrie is grotendeels Joods) en de beeldvorming wordt ook wel eens gemanipuleerd.
Onder normale omstandigheden zijn Pallestijnen zeer sociale en aimabele mensen.
Israel moet stoppen met rellen, ik denk dat de Pallesteinen
dan ook wel kappen.
Er zal echter een grote periode van afkoeling nodig zijn.
Daar zou de UN goed werk kunnen doen.
Omdat Israel zich echter voordoet als een Westerse Staat
zou ook hun gedrag daar meer na mogen zijn en daar horen beschietingen en oorlogsdaden NIET bij.
Ik ben NIET pro Israel of pro Pallestina, ik ben pro VREDE.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou illegaal als de pest. Als de internationale gemeenschap dat afkeurd kan je gerust zeggen dat het illegaal is.