Mag ik zomaar staande worden gehouden op mijn bromfiets?

Hallo! Afgelopen week kwam ik ‘s avonds laat uit mijn werk met mijn bromfiets. De bromfiets staat geregistreerd op mijn woonadres in Alphen aan den Rijn, maar omdat ik vaak bij mijn vriendin in Leiden slaap, ben ik hier ook vaak te vinden met de bromfiets.
Op de desbetreffende avond werd ik staande gehouden door de politie om 00:15 vlakbij mijn verblijfadres in Leiden omdat zij het ‘vreemd’ vonden dat er een bromfiets uit Alphen ad Rijn zo laat in Leiden op straat reed (alphen-Leiden is 18km). Ik hield mij keurig aan de verkeersregels etc. Mocht de politie mij in dit geval zomaar staande houden? Ook vind ik het argument dat een bromfiets uit alphen ad Rijn vreemd zou zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er zijn omstandigheden waarbij de politie iedereen mag staande houden en naar de identiteitsgegevens vragen zonder dat er schijnbaar sprake is van een legale aanleiding. Een verkeersovertreding of schijnbare dronkenschap bv..Een aanleiding kan er namelijk wel zijn al wordt er op dat moment geen mededeling over gedaan. De afgelopen week van ongeveer 13 februari 2020 t/m 18 februari 2020 mocht iedereen worden staande gehouden die van de avond tot het ochtendgloren deelnam aan het verkeer komende uit Alphen a.d. Rijn richting Leiden. Omdat selectief staande houden en proactieve controles op bezwaren stuit, werd iedereen staande gehouden die voldeed aan bepaalde criteria. Namelijk o.a.verkeersdeelnemers komende uit Alphen a.d. Rijn - richting Leiden. De politie deed op dat moment geen mededelingen over de ware aanleidingen. Vandaar dat zij zonder de argumentatie aan te gaan een reden opgaven. Het was een gerichte actie, er zijn zeven verdachten aangehouden. Dus neen, je mag niet zomaar worden staande gehouden en de identificatie worden gecontroleerd. maar in alle gevallen is het niet zomaar, alleen wordt de ware reden op dat moment niet bekend gemaakt en moet de politie zich er met een Jantje-van-Leiden van afmaken. Als je nergens van verdacht wordt mag de politie je op straat stilhouden zonder mededeling van de reden. Je hoeft je dan niet te identificeren. Moet je je identificeren na stilhouden dan spreekt men pas van staande houden. Dit mag niet zonder opgave van redenen, men moet namelijk ergens van verdacht worden. De reden dient bij zijn staandehouding te worden meegedeeld.

Toegevoegd op 18 februari 2020 21:46: tekst

Elke bestuurder mag worden staande gehouden voor controle rijbewijs en voertuigpapieren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100