Mag ik zomaar staande worden gehouden op mijn bromfiets?

Hallo! Afgelopen week kwam ik ‘s avonds laat uit mijn werk met mijn bromfiets. De bromfiets staat geregistreerd op mijn woonadres in Alphen aan den Rijn, maar omdat ik vaak bij mijn vriendin in Leiden slaap, ben ik hier ook vaak te vinden met de bromfiets.
Op de desbetreffende avond werd ik staande gehouden door de politie om 00:15 vlakbij mijn verblijfadres in Leiden omdat zij het ‘vreemd’ vonden dat er een bromfiets uit Alphen ad Rijn zo laat in Leiden op straat reed (alphen-Leiden is 18km). Ik hield mij keurig aan de verkeersregels etc. Mocht de politie mij in dit geval zomaar staande houden? Ook vind ik het argument dat een bromfiets uit alphen ad Rijn vreemd zou zijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Pascalalphen, neen - zomaar - mag je niet staande worden gehouden, met of zonder bromfiets, en naar je identificatie worden gevraagd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er is dus een reden meegedeeld, dat je het een flutreden vond is een ander verhaal.

Antwoorden (2)

Er zijn omstandigheden waarbij de politie iedereen mag staande houden en naar de identiteitsgegevens vragen zonder dat er schijnbaar sprake is van een legale aanleiding. Een verkeersovertreding of schijnbare dronkenschap bv..Een aanleiding kan er namelijk wel zijn al wordt er op dat moment geen mededeling over gedaan. De afgelopen week van ongeveer 13 februari 2020 t/m 18 februari 2020 mocht iedereen worden staande gehouden die van de avond tot het ochtendgloren deelnam aan het verkeer komende uit Alphen a.d. Rijn richting Leiden. Omdat selectief staande houden en proactieve controles op bezwaren stuit, werd iedereen staande gehouden die voldeed aan bepaalde criteria. Namelijk o.a.verkeersdeelnemers komende uit Alphen a.d. Rijn - richting Leiden.
De politie deed op dat moment geen mededelingen over de ware aanleidingen. Vandaar dat zij zonder de argumentatie aan te gaan een reden opgaven. Het was een gerichte actie, er zijn zeven verdachten aangehouden.
Dus neen, je mag niet zomaar worden staande gehouden en de identificatie worden gecontroleerd. maar in alle gevallen is het niet zomaar, alleen wordt de ware reden op dat moment niet bekend gemaakt en moet de politie zich er met een Jantje-van-Leiden van afmaken.
Als je nergens van verdacht wordt mag de politie je op straat stilhouden zonder mededeling van de reden. Je hoeft je dan niet te identificeren.
Moet je je identificeren na stilhouden dan spreekt men pas van staande houden. Dit mag niet zonder opgave van redenen, men moet namelijk ergens van verdacht worden.
De reden dient bij zijn staandehouding te worden meegedeeld.
Toegevoegd op 18 februari 2020 21:46: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Bron voor het feit dat iedereen in deze periode staande mocht worden gehouden?
SimonV
4 jaar geleden
+ bedankt voor je terechtwijzing.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Simon bedankt voor je sportieve reactie. Terechtwijzing was niet de bedoeling, meer een beschouwing ter overdenking.
Weet je al waarom de reden die werd opgegeven bij de staandehouding wel hout sneed?
Elke bestuurder mag worden staande gehouden voor controle rijbewijs en voertuigpapieren.
tinus1969
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Neen, elke bestuurder mag niet zomaar worden staande gehouden. Dat mag alleen bij een algemene verkeerscontrole waarbij bv iedere vijfde deelnemer (meestal) naar een parkeerplaats wordt geleid. Een dynamische verkeerscontrole mag zeker niet,d.i. de controlebevoegdheid van de Wegenverkeerswet 1994 gebruiken voor een ander doel dan waarvoor deze bevoegdheid is gegeven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden. Dit was vóór 10 februari... dus dit was niet in de specifieke periode. Ik vond het gewoon apart dat ze mij stopten met de opmerking betreffende de bromfiets uit alphen... er is nog steeds geen rede bekend waarom de politie mij staande hield
tinus1969
4 jaar geleden
@JOanDAr:
'Neen, elke bestuurder mag niet zomaar worden staande gehouden. Dat mag alleen bij een algemene verkeerscontrole waarbij bv iedere vijfde deelnemer (meestal) naar een parkeerplaats wordt geleid'
Maar dat is een soort antidiscriminatiemaatregel. Daaronder zit, dat in principe er gewoon aangehouden mag worden voor controle papieren, zonder verdere verdenking.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@pascalalphen, zoals ik in de bovenste reactie heb meegedeeld: die reden is je wel meegedeeld. Dat schrijf je zelf. Dat het in jouw ogen een vreemde reden was: tja dat mag. De details hoeft de politie niet mee te delen
Het onderzoek liep al vanaf eind november 2019, steeds op een andere locatie. 17 en 18 februari jl was het zeven keer bingo.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Neen @tinus1969 je haalt van alles door elkaar. Zonder verdenking de bestuurder aanhouden mag alleen maar tijdens een algemene verkeerscontrole/
verkeersveiligheidscontrole. En ook die controles zijn aan regels gebonden, bv waarop gecontroleerd mag worden.
Bij een kentekencontrole mag er bv alleen in een referentiebestand worden gekeken.
Ik laat het hierbij, duidelijker en uitgebreider kan en wil ik het niet maken.
tinus1969
4 jaar geleden
@JoanDARc:
"Zonder verdenking de bestuurder aanhouden mag alleen maar tijdens een algemene verkeerscontrole/verkeersveiligheidscontrole."
En de reden daarvoor is, dat het een antidiscriminatie maatregel is. Er is dan verder geen individuele verdenking nodig.